Annonce

Annonce

Idemanden bag Kornets Hus Jørn Ussing Larsen t.h. ser frem til, at det forhåbentlig snart igen bliver muligt at åbne dørene for både private gæster og medlermmer af det nye netværk'Kernepartnere'.

Kernepartnere skal styrke Kornets Hus

Danmarks nye formidlingscenter for korn, ernæring og madoplevelser inviterer branchen indenfor og lancerer erhvervsnetværket ”Kernepartnerne”.

Nordjyllands nye madkulturhus er ikke kun for private madelskere og bagenørder. Når Kornets Hus igen får lov at slå dørene op efter corona-nedlukning, bliver det med opbakning fra et stærkt netværk af virksomheder i fødevarebranchen. Kornets Hus har netop lanceret erhvervsnetværket ”Kernepartnerne” for alle, der vil være med til at udvikle og styrke kornets rolle i den danske madkultur.

Ambitionen er at skabe et erhvervsnetværk, som skal samle viden og inspiration fra hele fødevarebranchen og forene de aktører, der gerne vil arbejde med at udvikle kornets rolle i dansk madkultur.

En håndfuld virksomheder har allerede meldt sig som Kernepartnere, herunder råvaregrossist indenfor bageriløsninger, CBP A/S, hvor chef for marketing og forretningsudvikling Christina Deleuran glæder sig over det nye initiativ:

”Et kernepartnerskab for CBP betyder, at vi tager del i en fælles rejse om at løfte og videregive viden. Viden om gamle korn-dyder, vores ophav, Danmark som højkvalitets-fødevareland og en voksende madkultur blandt glade amatører og professionelle - alle med en passion for gode danske råvarer," siger Christina Deleuran i en pressemeddelelse om det nye netværk.

Blandt andre Kernepartnere er De Danske Gærfabrikker, Lantmännen Schulstad og Lantmännen Cerealia, og der er dialog med flere både virksomheder og uddannelsesinstitutioner, oplyser Kornets Hus.

Den gode modtagelse af Kernepartner-initiativet glæder centerleder for Kornets Hus, Johannes H. Vestergaard:

”I Kornets Hus er vi meget optagede af at styrke samtalen om vores fælles madkultur og give vores gæster de bedste værktøjer til at deltage i udviklingen af den. Vi er ikke i tvivl om, at vi kun lykkedes med denne ambition, hvis vi formår at indgå i tætte samarbejdsrelationer og tænke Kornets Hus som et mødested for hele fødevare-Danmark.”

Når det igen bliver muligt at åbne dørene til Kornets Hus, ser han frem til, at huset udover at være et oplevelsescenter for privat besøgende også vil fungere som et mødested for aktører indenfor fødevarebranchen – især for virksomheder og institutioner med en fælles interesse for korn.

Johannes H. Vestergaard oplyser at der vil blive afholdt netværksdage og kurser, hvor kokke, bagere, influencere, private virksomheder og uddannelsesinstitutioner kan mødes og udveksle ideer og ny viden. Disse fagdage vil tage udgangspunkt i kornet, dets gastronomiske muligheder, ernæringsmæssige kvaliteter og historiske betydning.   

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel