Annonce

Annonce

Rawbite på BioFach

Rawbite er et af de danske firmaer, som i disse dage jagter nye kunder på et globalt økologimarked, hvor væksten er aftaget de seneste to år. Foto: Signe Sigsgaard von Burg

Væksten er bremset på det globale marked, som i 2021 rundede 935 mia. kr.

Der er stadig ingen lande i hele verden, som matcher Danmarks økologiforbrug, men flere europæiske lande udfordrer danskernes førerposition.

Med en økologiandel på 13 pct. forsvarede Danmark i 2021 sin position som det land i verden med den højeste økologiske markedsandel. Det fremgår af rapporten ”The World of Organic Agriculture”, som 14. februar blev offentliggjort i forbindelse med den internationale økologimesse BioFach i Nürnberg, hvor Danmark er tilstede med en stor fællesstand.

Rapporten rummer de nyeste tal for det samlede globale økologimarked. For to år siden kunne Danmark både smykke sig med titlen som det land, hvor forbrugerne brugte flest penge på økologiske fødevarer, men den titel er de seneste to år gået til Schweiz, hvis indbyggere i 2021 i gennemsnit brugte 3166 kr. om året på økologiske fødevarer, mens danskerne på andenpladsen brugte 2861 kr., og flere europæiske lande haler også ind på Danmark, når man måler på økologiandelen.

Lidt usikkerhed om tallene

I år er det 24. gang at det schweiziske forskningscenteret FiBL og paraplyorganisationen Ifoam gør status over det globale marked for økologiske fødevarer og den økologiske produktion, som ligger bag.

Af rapporten fremgår det, at væksten i det globale marked for økologi i 2021 bremsede op efter et hektisk 2020, hvor markedet på grund af corona-pandemien voksede med mere end 10 pct.

I 2021 var den globale vækst skrumpet til tre-fem pct., alt efter hvem der opgør tallene. Ifølge det schweiziske forskningscenter FiBL udgjorde det økologiske marked 930 mia. kr., mens Ecovia Intelligence (tidligere Organic Monitor) beregner den globale omsætning i 2021 til 940 mia. kr.

Begge tal indgår i den 358 sider lange rapport, som er fyldt med statistikker om produktion og salg af økologiske fødevarer i hele verden. Når der er lidt usikkerhed om tallene, skyldes det primært, at ikke alle lande er i stand til at levere helt præcise opgørelser over deres økologiske omsætning, så forskerne bag rapporten har været nødt til at foretage visse skøn for at nå frem til de mest retvisende tal.

Men uanset hvis lommeregner, man kigger på, viser tallene, at der i 2021 var en markant langsommere vækst end i 2020, og ifølge Amarjit Sahota, grundlægger af Ecovia Intelligence, skyldes det, at forbrugerne lige efter udbruddet af coronapandemien i 2020 var ekstraordinært optaget af sundhed. I håbet om at opbygge immunitet og undgå corona søgte mange mennesker i starten af pandemien mod de økologiske fødevarer, men den effekt er klinget af.

Negativ effekt fra krigen i Ukraine

”Siden har salget stabiliseret sig på et lavere niveau. Det førte til lavere vækst i alle verdensdele i 2021,” skriver Amarjit Sahota i sin analyse af det globale marked.

Han forventer, at markedstallene for 2022 vil vise, at væksten i det økologiske salg er bremset yderligere op i kølvandet på krigen i Ukraine, som især har haft en negativ effekt på det europæiske marked i form af højere priser på gødning og energi. Sammen med højere fødevarepriser og lavere økonomisk vækst har det gjort forbrugerne mere prisfølsomme, og det har fået mange europæiske supermarkeder til at skære i deres økologiske sortiment.

Det er en tendens, som Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening sagtens kan genkende på det hjemlige marked.

”Der er ingen tvivl om, at 2022 har været udfordrende for hele fødevaresektoren og dermed også for økologien på grund af inflation, energikrise og krigen i Ukraine. Det betyder, at det er nu, vi skal arbejde ekstra hårdt og stå sammen både politisk, i detailhandlen og som forbrugere for at spille økologien stærkere,” siger Pernille Bundgård i en pressemeddelelse fra BioFach.

Straks efter åbningen af BioFach-messen tirsdag formiddag var der god trafik på den danske fællesstand i Nürnberg, som skal være med til at stimulere den internationale handel med økologiske fødevarer
Straks efter åbningen af BioFach-messen tirsdag formiddag var der god trafik på den danske fællesstand i Nürnberg, som skal være med til at stimulere den internationale handel med økologiske fødevarer. Foto: Signe Sigsgaard von Burg

Hun vurderer, at den økologiske branche står midt i et kæmpe dilemma.

”På den ene side har forbrugerne færre penge til fødevarer end for blot et år siden, og på den anden side er der stadig et stort forbrugerfokus på at købe økologiske fødevarer, der bidrager til den grønne omstilling. Hvis vi både skal gribe det krav og samtidig styrke markedet, kræver det en fælles indsats,” siger Pernille Bundgård, som i øjeblikket befinder sig på en travl messestand i Nürnberg.

Her står hun sammen med Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark i spidsen for den danske fællesstand på BioFach-messen, hvor 31 danske udstillere frem til og med fredag skal forsøge at lave aftaler med nogle af de mange tusinde internationale indkøbere, som de kommende dage besøger de tyske messehaller.

USA og Europa går foran

Den nye rapport noterer markedsvækst i de fleste lande, men i modsætning til tidligere, var der kun i tre tilfælde tale om tocifrede vækstrater. Estland var det land, der havde den største vækst med en fremgang på 21,0 pct.

Det stadig USA, Tyskland og Frankrig, der er de førende økologiske markeder i verden og derfor også interessante for danske fødevarevirksomheder.

”Men vi er selvfølgelig også i kontakt med indkøbere fra en lang række andre lande, hvor økologien får øget opmærksomhed,” fortæller Pernille Bundgård.

Flere artikler fra samme sektion

Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne

Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.

16-05-2024 7 minutter

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter