Annonce

Annonce

Par kigger på kaffe i supermarked

Der findes efterhånden varianter af de fleste økologiske varer i flere forskellige prisklasser, så selv om forbrugerne i øjeblikket fokuserer mere på pris, behøver det ikke at bremse det økologiske salg særlig meget, vurderer Økologisk Landsforening. Foto: Moment Studio

Trendforsker forudser pres på det økologiske salg

De seneste måneders prisstigninger kan presse øko-salg, mener direktør for bureauet Pej Gruppen. Økologisk Landsforening tror på fortsat vækst.

De stigende priser skærper forbrugernes prisfølsomhed og vil kunne få flere til at fravælge de lidt dyrere økologiske varer i supermarkederne, lyder vurderingen fra trendforsker og direktør for konsulent- og trendbureauet Pej Gruppen, Louise Byg Kongsholm.

Hun forklarer til DR, at indkøbskurven kan blive lidt mindre grøn, når forbrugerne fremover køber ind i supermarkederne, fordi de stigende priser påvirker indkøbsmønstrene.

”Når prisen stiger på selv de mest simple basisvarer, som blandt andet mejeri og frugt, så kommer den enkelte forbruger til at overveje, om det er de ekstra kroner værd at bruge dem på et økologisk æble, mælk eller smør. Samlet set er det jo mange penge over et år. Så vi vil formentligt se et lille fald i økologiske varer,” siger Louise Byg Kongsholm.

Der findes priser der passer alle

Ifølge Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening ser det dog ikke ud til, at de stigende fødevarepriser endnu har haft den store indvirkning på mængden af de økologiske fødevarer, der bliver solgt, og hun forventer, at vækstkurven for øko-salget vil fortsætte i år, men at den næppe bliver tocifret som de forgangne år.

”Det, vi dog kan se ske, er, at nogle forbrugere vælger en billigere variant – og det er jo det skønne ved, at økologien er blevet så stor. Der findes jo ikke bare én variant af økologisk havregryn, der findes tre-fire forskellige, så man kan godt finde et prisniveau, der passer ind i ens økonomi,” siger Birgitte Jørgensen til FødevareWatch.

Flere dagligvarekæder har de seneste uger registreret at kunderne søger mod kædernes private label-serier, når de køber økologi frem for at gå efter de dyrere mærkevarer.

Flere artikler fra samme sektion

Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne

Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.

16-05-2024 7 minutter

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter