Annonce
Annonce
Louise Benkjær fra København Kombucha vandt sidste år drikkevarekategorien ved Produktprisen i forbindelse med kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem, og prisen har fungeret som en god løftestang for salget af hendes nyudviklede, alkoholfrie kambucha.
Produktpris kan fungere som løftestang for salget af nye produkter
Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem, og Coop efterlyser producenter af nye fødevarer til Produktprisen 2020, der sidste år slog rekord i antal tilmeldte produkter.
Har du landets bedste lokale produkt? Så er det nu, at du skal tilmelde dig Produktprisen, som Coop i år for syvende gang uddeler sammen med kokke-konkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm.
Sidste år var 98 forskellige produkter tilmeldt Produktprisen. Der blev kåret en vinder i fire forskellige kategorier, og to af vinderprodukterne har siden fundet vej til butikshylderne i Coops butikker.
I drikkevarekategorien var det den økologiske kambucha, hidcote blue, fra Københavns Kambucha, som blev vinder. Den bliver produceret af iværksætter Louise Benkjær, og hendes erfaringer viser, at der kan være flere gode grunde til at sende sine varer til Solskinsøen.
Professionelt dommerpanel
- Der bliver afholdt en smagning af de tilmeldte produkter, hvor et dommerpanel bestående af nogle af landets bedste kokke og fagfolk vil smage på de tilmeldte produkter.
- Dommerpanelet består af: Thomas Rode, Mikkel Maarbjerg, Simon Olesen, Francis Cardenau, Mads Battefeld og Hanna Schaldemose (Coop).
- Tilmeldingsfristen er 17. april
Dels hjalp bedømmelsen fra det professionelle dommerpanel hende i mål med de sidste justeringer af hendes kombucha, dels gav den positive omtale lidt ekstra medvind i salgsarbejdet.
"Når jeg kontakter en ny restaurant, ved de allerede, at jeg har et produkt, der smager godt," siger Louise Benkjær.
Få hjælp til at fintune dit produkt
Ifølge arrangør af Sol over Gudhjem, Mads Marschall behøver du ikke at have et helt færdigudviklet produkt for at deltage.
”Vi vil gerne appellere til, at alle små producenter, der er i gang med at produktudvikle, sender deres produkter ind, selvom de måske ikke er helt klar. Det er en stor mulighed for dem, da de kan få feedback fra nogle af Danmarks dygtigste kokke og sommelierer og dermed få et kvalificeret bud på videreudvikling af deres produkt,” siger Mads Marschall.
Hanna Schaldemose fra Coop Lokale Varer oplever stor interesse for Produktprisen.
”Vi har år for år set, hvordan interessen vokser. Kreativitet og kvalitet stiger samtidig. Så vi glæder os til at få mange deltagere fra hele landet med i konkurrencen i år,” siger hun.
Det er et krav, at de tilmeldte produkter er forarbejdet og produceret i Danmark og danske råvarer vægtes højt, oplyser Coop.
Flere artikler fra samme sektion
Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne
Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.
Europæerne spiser mindre og mindre kød
Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.
Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue
Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.