Annonce

Annonce

Produktprisen 2022 Benjamin Pedersen vinder innovationsprisen

Glæden var ikke til at tage fejl af hos iværksætteren Benjamin Pedersen fra Bælg, da det stod klart, at virksomhedens konfekthapsere vandt i kategorien innovation ved uddelingen af Produktprisen 2022 på havnen i Gudhjem. PR-foto

Økologiske ispinde og ”konfekthapsere” kom helt til tops ved Produktprisen 2022

Innovative og passionerede økologiske producenter vandt halvdelen af priserne i finalen på havnen i Gudhjem, da 12 finalister dystede i fire kategorier ved Produktprisen 2022.

Da Danmarks største kokkekonkurrence Sol over Gudhjem i weekenden slog teltdørene op på havnen i Gudhjem, kunne flere tusinde gæster se sidste års vinder, Michelin-kokken Andreas T. Møller fra Restaurant Møntergade forsvare sejren fra sidste år.

Men nogle af landets bedste kokke var ikke de eneste som dystede på Bornholm. Flere økologiske fødevareproducenter benyttede det kulinariske event til at cementere deres høje innovationskraft, da deres produkter i konkurrence med over 100 andre produkter nappede to ud af fire priser ved Produktprisen, som Sol over Gudhjem i ni år har gennemført i samarbejde med Coop.

Recirkulerede brødrester og kikærtesnack

Isen Salty Caramel Sourdough vandt i kategorien konfekture.  Isen blev sidste år udviklet i et samarbejde mellem brødproducenten Jalm&B, Hansens Is og Amass Restaurant. Ispindene er sødet med sirup, der er lavet af recirkulerede overskudsbrød fra Jalm&B, og det alternative iskoncept faldt helt i dommerjuryens smag.

Det samme gjorde konfekthapserne fra det unge fynske firma Bælg, som laver sund chokoladeovertrukket snack på basis af økologiske kikærter.

Produktprisen 2022

Sol over Gudhjem er Danmarks største kokkekonkurrence, og de seneste ni år har den også omfattet uddelingen af Produktprisen, som i år blev sponsoreret af Irma. Det var niende gang at en professionel jury kårede vindere i fire kategorier:

  • Konfekture: Jalm&B, Amass Restaurant og Hansens Is med isen Salty Caramel Sourdough (Øko)

  • Mad: South Harbour Café med Kylling Pastilla

  • Drikke: Quench and Tickle med Sprezzatura alkoholfri spritz

  • Innovation: Bælg med konfekthapsere (Øko)

Dommerpanelet bestod af kokkene: Thomas Rode, Mikkel Maarbjerg, Francis Cardenau og Mads Battefeld samt sommelier Simon Olesen og produktchef i Irma, Hanna Schaldemose

I år er det niende gang at Mads Marschall, der er direktør for Sol over Gudhjem afvikler Produktprisen sammen med Coop/Irma, og han oplever, at producenterne gennem årene er blevet mere professionelle. De ønsker ikke kun at konkurrere på pris men satser mere på kvalitet og smag, og han nyder at møde de mange entusiastiske fødevareproducenter.

”Det er dejligt at opleve, at høj kvalitet og økologi går hånd i hånd. Bundniveauet er blevet virkelig højt, og det er tydeligt at mærke passionen hos producenterne, og så er det fedt, når jeg senere møder nogle af produkterne ude i butikkerne,” siger Mads Marschall til Økologisk Nu.

Irma og Coop Crowdfunding har gennem mange år haft fokus på at hjælpe små innovative fødevareproducenter med at udvikle nye salgbare fødevarer, og Jan Larsen, kædedirektør i Irma, ser spændende perspektiver i samarbejdet med Sol over Gudhjem.

”I Irma ønsker vi at inspirere danskerne til at sætte nyt på bordet, og vi prioriterer både nye og spændende varer på hylderne. Derfor støtter vi aktivt både fødevareinnovation og start-up miljøet på madscenen, så vi udnytter alt det gode vi har lige her i baghaven gastronomisk – også i hverdagen. Det er fantastisk at se så mange ildsjæle, som ikke er bange for at prøve sig frem og som tænker nyt. Vi glæder os til at følge deres videre færd”, siger Jan Larsen i en pressemeddelelse.

Alle producenter får feedback

Alle vindere af Produktprisen får et møde med Sol over Gudhjems ekspertpanel, hvor de får sparring om produktudvikling, branding og rådgivning om, hvad der skal til for at tage skridtet videre, så de kan løfte salget af deres produkter.

Vinderne får desuden mulighed for at testsælge deres produkt i udvalgte Irma-butikker og flere tidligere vindere er i dag indlemmet i Coop-kædens sortiment, oplyser produktchef i Irma, Hanna Schaldemose, som sad med i dommerjuryen.

Hun oplever voksende interesse for at deltage i Produktprisen og roser flere producenter for at arbejde aktivt med den grønne dagsorden via recirkulering og brug af flere plantebaserede ingredienser.

”Alle producenter får feedback på deres produkter, og det er guld værd for dem, og hvis der er varer, som er interessante for os, tager vi en snak med producenterne for at høre, om de klar til detailhandlen,” siger Hanna Schaldemose.

Årets publikumspris var sponsoreret af Coop Crowdfunding og gik til South Harbour Café, som producerer marokkanske fødevarer.

Flere artikler fra samme sektion

Økologien skal boble i alle efterskolernes gryder

60 ud af 245 efterskoler har Det Økologiske Spisemærke, så her er der et stort potentiale i at udbrede mere økologi. Det vurderer markedsafdelingen i Økologisk Landsforening, som står bag nyt magasin, der skal inspirere efterskolernes køkkener til at skrue økologi-procenten i vejret.

12-08-2022 5 minutter Det Økologiske Spisemærke

Coop 365 discount åbner sit bud på fremtidens bæredygtige butik

Biodiversitet og bæredygtighed er tænkt ind på mange niveauer i Coops nye discountbutik, som åbner fredag.

09-08-2022 2 minutter

Meny-kæden sætter ekstra fokus på økologi

Med en 20-siders tilbudsavis med økologiske varer ønsker Meny-kæden at vise, at man ikke behøver at besøge en discountbutik for at finde Ø-mærkede varer til priser, hvor alle kan være med.

09-08-2022 2 minutter Detailhandel