Annonce

Annonce

Mogens Jensen holder tale - i baggrunden ses det røde Ø-mærke

Fødevareminister Mogens Jensen har afsat hele onsdag formiddag til at besøge den danske fællesstand på BioFach, hvor han håber at få en god dialog om, hvordan de danske virksomheder og regeringen i fællesskab kan bidrage til at realisere ambitionen om at fordoble den danske økologieksport i 2030. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Minister vil sætte skub i eksporten

Som led i regeringens ambition om at fordoble den danske eksport af økologiske fødevarer rejser fødevareminister Mogens Jensen (S) i morgen til verdens største økologimesse BioFach i Tyskland for at åbne den danske fællesstand.

Onsdag lyder startskuddet til fire hektiske dage for de godt 40 danske fødevareproducenter, som udstiller på verdens største økologimesse i Nürnberg, og deres indsats bliver påskønnet af fødevareminister Mogens Jensen, som onsdag morgen tropper op og klipper snoren til den danske fællesstand.

Regeringen har høje ambitioner for dansk økologi og den danske økologieksport. Målet er, at den danske eksport af økologiske fødevarer skal fordobles frem mod 2030, og derfor vil erhvervets minister gerne møde nogle af de virksomheder, som skal være med på rejsen.

"Der er stor global efterspørgsel efter økologiske fødevarer. Danmark er en af verdens førende økologinationer. Det kan og skal vi udnytte til at få del i denne efterspørgsel. Regeringen har sat et mål om at fordoble den danske eksport i løbet af de næste ti år. BioFach er et godt udstillingsvindue for at vise omverdenen, hvad vi kan, og den stærke deltage på messen bidrager til, at vi når vores mål," sagde Mogens Jensen, inden afrejsen til den tyske messe, hvor han efter en guidet rundvisning på den danske stand deltager i en rundbordssamtale med udvalgte producenter.

Her skal de blandt andet diskutere, hvad der er årsagen til, at Danmark har udviklet sig til et økologisk foregangsland, og hvad der skal til for at sætte yderligere skub i den danske eksport.

Ifølge Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, sender ministeren et vigtigt signal ved at møde op for ved selvsyn at opleve de mange spændende produkter på standen og lytte til budskaberne fra de producenter, som deltager i det danske eksportfremstød.

"Det er fantastisk, at fødevareministeren prioriterer at tage til Nürnberg for at vise sin opbakning. Det giver et super løft til udstillerne og er med til at sikre, at vi bliver set og hørt. Selv om dansk økologi allerede har et godt ry i udlandet, er der stadig behov for at øge kendskabet i udlandet, og for at gøre det, er det vigtigt at vi støtter hinanden," siger Pernille Bundgård.

I 2018 udgjorde den danske økologieksport 2,9 mia. kr., og selv om hjemmemarkedet for økologi fortsætter med at vinde markedsandele, er der ifølge eksportchefen en voksende interesse for at sælger økologiske varer uden for landets grænser.

"Jeg har været med i tre år, og jeg har aldrig tidligere oplevet så stor interesse. Derfor blev der i år ikke plads til alle de danske udstillere, som ønskede at deltage på fællesstanden," siger Pernille Bundgård.

ØL gennemfører igen i år det danske eksportfremstød i samarbejde med eksportnetværket Bio Aus Dänemark, som under messen markerer sit 20 års jubilæum.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel