Annonce

Annonce

Skål med indisk færdigret fra Fairdig.

Kategorien for frosne færdigretter vokser i øjeblikket, og med købet af varemærket Fairdig forventer Hanegal at få en styrket position både i ind- og udland. PR-foto: Hanegal

Hanegal overtager varemærket Fairdig

Med opkøbet af Fairdig Aps styrker Hanegal sin position på markedet for plantebaserede færdigretter.

Den 1. august overtager Hanegal varemærket og aktiviteterne i Fairdig ApS, som i forvejen får produceret sine plantebaserede færdigretter hos Hanegal.Dermed tager Hanegal endnu et skridt i retning af målet om at styrke selskabets plantebaserede sortiment

Ifølge de nye ejere af varemærket har Fairdig gennem de seneste år etableret en vigtig position for plantebaserede færdigretter i frostkategorien. Produkterne fra det århusianske selskab bliver bredt distribueret i de danske dagligvarekæder, og som Hanegals øvrige produkter er de både økologiske og produceret uden brug af tilsætningsstoffer.

Fairdig har kørt med underskud siden selskabet blev stiftet for to år siden, og i 2019-regnskabet stod der et minus på 193.000 kr. på bundlinjen. Da Hanegal for et år siden begyndte at producere selskabets økologiske færdigretter blev det tydeligt, at de to selskaber bygger på et fælles værdigrundlag, og for at skabe en bedre lønsomhed var det derfor et naturligt næste skridt for selskabets ejer Lise-Lotte Callesøe York at sælge Fairdig til Hanegal.

Som led i handlen følger hun med ind i Hanegal, hvor hun som kategoriudviklingsdirektør skal stå i spidsen for udviklingen af Fairdigs produkter samt hele den øvrige frostkategori hos Hanegal.

”Det er en kæmpe glæde, at det er lykkedes at indgå denne aftale med Hanegal. Det giver helt nye muligheder for at drive projektet videre, og jeg ser frem til at blive en del af den rejse, Hanegal er på – både i Danmark og på eksportmarkederne”, siger Lise-Lotte Callesøe York, som kommer med en mangeårig erfaring fra fødevarebranchen, herunder fra Vega Salmon, FSG Foods, Royal Greenland og Arla Foods.

Opkøbet ligger helt i tråd med Hanegals strategi om, at produktionen skal være 85 pct. plantebaseret inden 2030.

"Opkøbet er strategisk vigtigt for os, da det styrker vores position inden for plantebaserede færdigretter. Opkøbet giver os et godt afsæt for yderligere ekspansion - og særligt i frostkategorien og på eksportmarkederne, hvor Lise-Lotte kommer med stor erfaring", siger Cees Kuypers, kommerciel direktør og medejer i Hanegal

Efter hans vurdering er frostkategorien særlig interessant. Både fordi kategorien er i vækst, og fordi frost er en god 'økologisk' måde at konservere fødevarer på, når man som Hanegal ikke bruger tilsætningsstoffer. Det åbner samtidig nogle nye døre på eksportmarkederne.

”Vi er i dialog med mange potentielle eksportkunder, som efterspørger kombinationen af plantebaserede, økologiske færdigretter. Her bliver frostkategorien nøglen til for alvor at slå igennem,” siger Cees Kuypers.

Flere artikler fra samme sektion

Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne

Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.

16-05-2024 7 minutter

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter