Annonce

Annonce

Grøntafdeling i Meny

Med en vækst i det økologiske salg på syv pct. er Dagrofa tæt på at opfylde ambitionen om en årlig vækst på 10 pct. Foto: Meny

Dagrofa sælger mere økologi trods et presset marked

Til trods for at det økologiske marked var udfordret af høj inflation i 2022, formåede Dagrofa-koncernen at øge salget af økologiske varer med syv pct. i forhold til året før.

Mens den hjemlige detailhandel samlet oplevede tilbagegang i salget af økologiske fødevarer i 2022, kunne Dagrofa notere en fremgang i salget på syv pct., og koncernen oplyser, at den holder fast i ambitionen om en samlet årlig vækst i økologisalget på 10 pct. på tværs af foodservice og detail.

Det oplyser Dagrofa i en pressemeddelelse, hvor private label chef Steffen Winther tilskriver koncernens private label-serie Grøn Balance en stor del af æren for sidste års økologiske salgsfremgang. Alle fødevarer i serien er økologiske, og mens flere forbrugere skruede ned for deres økologiske forbrug i 2022, oplevede Dagrofa en voksende interesse for Grøn Balance-produkterne, og ifølge Steffen Winther er det ikke helt tilfældigt:

Grøn Balance

  • Grøn Balance er Dagrofas økologiske privat label-mærke.

  • Den består af 354 økologiske fødevarer, og 92 varer under Grøn Balance Miljø, som er certificeret med miljømærket Svanen samt anbefalet af Asthma Allergy Nordic.

Kilde: Dagrofa

”Vi har i de seneste år arbejdet med at forbedre og synliggøre Grøn Balance mærket, og det har kunderne også kvitteret for. I dag ligger Grøn Balances omsætningsindeks 2,2 pct. højere end for et år siden. Forbrugerne oplever, at de får et rigtig godt økologisk og miljøbevidst produkt med efterspurgte værdier til en konkurrencedygtig pris, og så køber de det selvfølgelig igen,” siger han.

Dagrofa-koncernen står ifølge Økologisk Landsforenings markedsrapport for godt fem pct. af det danske detailsalg af økologiske fødevarer, og salgsfremgangen lander som en positiv nyhed i Økologisk Landsforening, hvor Birgitte Jørgensen, markedschef for detail håber, at den positive udvikling er en indikation på, at det økologiske hjemmemarked er ved at bedre sig.

”Det er altid positivt, når vi ser kæder der udnytter mulighederne for at udvikle det økologiske marked, og vi er glade for vores gode samarbejde med Dagrofa” siger Birgitte Jørgensen.

Fokus på økologi og miljø

Foruden arbejdet med at synliggøre økologi og sikre et bredt økologisk udvalg, ligger en stor del af nøglen til at nå Dagrofas CSR-mål i Grøn Balance. Selvom økologi-markedet er udfordret af forbrugernes nedsatte købekraft, oplever Dagrofa en støt stigning i salget af Grøn Balance produkter, og Jesper Gottschalk Bjerring, kommerciel direktør i Dagrofas Meny-kæde forklarer, at markedet i øjeblikket skubber kunderne yderligere i retning mod kædernes egne mærker frem for mærkevarerne.

”Det har faktisk været en stigende tendens gennem de seneste år. Grøn Balance repræsenterer mange af de værdier, forbrugerne efterspørger, og som vi i Meny gerne vil imødekomme og fremme. Derfor gør vi nu en ekstra indsats for at synliggøre Grøn Balance, som netop har fokus på økologi, miljø, sundhed og høj kvalitet,” siger han.

Flere artikler fra samme sektion

Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne

Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.

16-05-2024 7 minutter

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter