Annonce

Annonce

Henrik Købke i grøntafdelingen i ny Spar-butik

Henrik Købke har indrettet en helt ny nedkølet grøntafdeling, hvor han har fået plads til nogle af de økologiske varer, som er årsagen til, at han slår de øvrige 135 butikker i Sparkædens interne økologikonkurrence. Foto: Maja Wang Wendelboe

Nyindrettet Spar-butik vinder DM i økologi

Den sjællandske Spar-købmand Henrik Købke har skruet markant op for det økologiske sortiment. Det har tiltrukket nye kunder og er en væsentlig årsag til, at salget af økologiske varer voksede med 250 pct.

Torsdag 7. april holdt købmand Henrik Købke åbningsfest i en nybygget butik på Rørvigvej mellem Nykøbing Sjælland og Rørvig. Kun knap fire uger senere kan han og de ni faste medarbejdere nu glæde sig over, at butikken som vinder af Spar-kædens interne DM-konkurrence i økologi har modtaget 10.000 kr. til et personalearrangement og retten til at kalde sig dansk mester i økologi – i Spar-kæden.

Titlen går til den Spar-butik, som i april måned har øget det økologiske salg mest i forhold til samme måned sidste år. Vinderbutikken findes via en beregningsnøgle, som både omfatter væksten i økologisalget, bruttoavancen og økologiandelen, og det er en både stolt og glad købmand Henrik Købke, som Økologisk Nu taler med.

”Sidste år rev vi den gamle butik ned og har netop indviet en nybygget butik på grunden, hvor salgsarealet er øget med 300 kvm. Det betyder, at vi har fået plads til ca. 30 pct. flere varer, og mange af dem er økologiske,” siger Henrik Købke, som oplyser, at økologi-omsætningen er steget med 250 pct. sammenlignet med sidste år.

Økologien tiltrækker nye kunder

Ifølge Morten Jensen, som er kommerciel chef for Dagrofa-kæderne Spar, Min Købmand og Let-Køb er ideen bag den interne økologidyst netop at styrke butikkernes økologiske profil.

"Det handler om at få butikkerne til at øge det økologiske sortiment, da vi kan se, at det giver nye kunder i butikkerne, og det er vigtigt for os," siger Morten Jensen.

Markedskonsulent Mads Thygesen fra Økologisk Landsforening, som netop har indgået et partnerskab med Spar, er overbevist om, at DM-konkurrencen er en effektiv måde at motivere kædens 136 købmænd til at få endnu flere økologiske varer på hylderne.

"Købmænd er også konkurrencemennesker, som gerne vil slå hinanden, og samtidig synes de ansatte, at det er sjovt, når der sker noget nyt i butikken," siger Mads Thygesen, som oplyser at ØL har bakket op om projektet med diverse butiksmateriale, skilte og opskrifter mm.

Efter hans vurdering er de penge, som butikkerne investerer i at påvirke forbrugerne i købssituationen, ofte de penge, som er bedst givet ud i forhold til at løfte salget, og han håber, at Spar holder fast i konkurrencen i de kommen år.

Flere flotte øko-varer

Årets vinder kan skrive under på, at det i den grad har været med til at løfte salget at indrette en helt ny og indbydende butik, hvor der er bedre mulighed for at præsentere varerne.

”Det giver altid ekstra interesse, når man åbner en ny butik, og i forhold til april sidste år er vores samlede varesalg i vokset med 60 procent,” siger Henrik Købke, som nævner flere grunde til, at han har opprioriteret det økologiske sortiment.

Sideløbende med Spar-kædens økologikonkurrence, har kædens elever dystet om at lave udstillinger med varer fra økologiserien Grøn Balance.
Sideløbende med Spar-kædens økologikonkurrence, har kædens elever dystet om at lave udstillinger med varer fra økologiserien Grøn Balance.

”Dels findes der i dag rigtig mange flotte, økologiske produkter, dels er de kommet ned i en pris, så prisspændet til de konventionelle varer ikke længere er særlig stort,” siger den sjællandske købmand, som i forhold til det økologiske salg nyder godt af placeringen i Odsherred, som huser et af landets største sommerhusområder.

Er klar til at forsvare titlen

”Vi havde et stort salg hen over påsken, hvor der var mange folk i sommerhusene, og vi har oplever en stor vækst i salget af økologiske varer. Det viser, at økologien er værd at satse på, så det handler bare om at fortsætte, og vi går selvfølgelig efter at genvinde titlen til næste år,” siger Henrik Købke, som har bemærket, at de mange sommerhusgæster generelt køber mere økologi end de lokale kunder.

Det er Maja Wang Wendelboe, som har styret DM-konkurrencen fra Dagrofas hovedsæde i Ringsted, og hun glæder sig over købmændenes voksende engagement i den grønne dagsorden.

"Der er nogle, som virkelig går op i det med liv og sjæl," siger Maja Wang Wendelboe, som oplyser at Spars økologiske rejse fortsætter, når kæden til efteråret inviterer vinderbutikkerne med på en to-dages inspirationstur til Hamborg, som bliver skruet sammen af Økologisk Landsforening.

"Som en del af vores CSR-strategi er økologi naturligt en stor prioritet for os, og vi håber at få en masse god inspiration ved at tage ud og se, hvordan man arbejder med økologi andre steder,” siger Maja Wang Wendelboe, som oplyser, at Spar-butikkernes også har afviklet en konkurrence for eleverne, som har indrettet udstillinger i butikkerne med varer fra Spars økologiserie.

Også i den forbindelse kan kæden mærke et mersalg i butikkerne med de mest vellykkede udstillinger.

Flere artikler fra samme sektion

Stor fremgang for Friland i første halvår

Efterspørgslen på økologisk kød fra Friland er fortsat stærk. I regnskabsårets første seks måneder har Danish Crowns datterselskab løftet omsætningen med 11 pct.

19-05-2022 3 minutter Kødproduktion

Økologer dominerer finalefeltet ved prisuddeling

Det tog otte timer for dommerjuryen at udvælge de produkter, som skal deltage i finalen ved Produktprisen 2022, og kokkene kunne bedst lide de økologiske varer.

18-05-2022 3 minutter Produktudvikling

Det er blevet dyrere at være økologisk forbruger

Økologiske fødevarer er steget i pris for første gang i seks år viser Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek af 15 økologiske dagligvarer.

16-05-2022 2 minutter