Annonce

Annonce

Butikschef Seier Kraft Hansen fra Lidl-butikken på Rådhuspladsen Aarhus

Butikschef Seier Kraft Hansen fra Lidl-butikken på Rådhuspladsen i Aarhus skal være med til at undersøge, hvordan man kan nudge kunderne til at købe flere bælgfrugter. Foto: Lidl

To testbutikker skal få flere Lidl-kunder til at putte flere bælgfrugter i indkøbskurven

Med kampagnen "Bælg mig" ønsker Lidl-kæden at afprøve nye produkter og koncepter af for at finde ud af, hvad man som dagligvarekæde kan gøre for at få kunderne til at vælge mere plantebaseret kost.

”Bælg mig”, lyder opfordringen til kunderne i en ny kampagne, som Lidl laver i samarbejde Dansk Vegetarisk forening og Copenhagen Business School. Målet er at undersøge, hvad der skal til for at få danskerne til at ændre kostvaner og spise mere plantebaseret. 

Gennem hele 2024 vil partnerne således gennemføre en række initiativer og undersøgelser med fokus på de plantebaserede valg i kædens butikker. 

”Som landsdækkende dagligvarekæde har vi en unik mulighed for at præge vores kunders valg af fødevarer i en positiv og sundere retning. Derfor arbejder vi altid på at tilføje endnu flere bælgfrugter og plantebaserede produkter til vores sortiment. Selv små ændringer af vores kostvaner kan have en stor effekt på at forbedre vores sundhed og samtidig gøre en forskel for miljøet og fødevaresituationen på verdensplan,” siger Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl Danmark. 

To testbutikker går foran

I november blev Lidl for anden gang kåret som 'Årets plantebaserede discount-supermarked' af Dansk Vegetarisk Forening, og den nye kampagne bliver især synlig i Lidl-butikkerne ved Rådhuspladsen i Aarhus og på Nordhavn i København, som kæden har udpeget som CSR-testbutikker.

Når kunderne træder indenfor i de to butikker, vil de i de kommende uger blive mødt af budskabet: ‘Bælg Mig’, som er udarbejdet i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening. 

“Til kampagnen har vi udviklet en række iøjnefaldende materialer til butikkerne, som fanger forbrugernes opmærksomhed og giver dem inspiration til at spise flere grønne måltider. Det er blandt andet gennem en QR-kode, som forbrugerne kan scanne og finde otte nemme og hurtige opskrifter på retter med linser, bønner, kikærter eller tofu,” fortæller Marie Luja Rasmussen, der er projektleder ved Dansk Vegetarisk Forening. 

Hun forventer at blive klogere på hvilke former for inspiration og viden, der især er behov for, for at få danskerne til at handle ind til grønne måltider.

Forskere får vigtig viden

‘Bælg Mig’ rundes af med en rundspørge om virkningen af kampagnen blandt kunderne i butikken. Undersøgelsen foretages af forskere fra Copenhagen Business School, og Meike Janssen, lektor ved Copenhagen Business School, ser spændende perspektiver i samarbejdet med Lidl:  

”Forbrugerundersøgelser er ofte baseret på spørgeskemaer i hypotetiske omgivelser. Men vi ved, at forbrugerne ofte siger én ting, men gør en anden ting, især når det kommer til bæredygtige og sunde valg. Det er derfor vidunderligt, at vi nu kan samle videnskabelige indsigter om, hvordan man kan ’nudge’ forbrugerne til at købe flere bælgfrugter, baseret på kampagner i rigtige supermarkeder,” siger han.

Kort om bælgfrugter 

  • Bælgfrugter er en god kilde til protein, kostfibre, vitaminer og mineraler.  

  • Bælgfrugter nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme. 

  • Bælgfrugter er blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk. 

  • Danskerne spiser i gennemsnit kun cirka 5 g bælgfrugter dagligt. 

Kilde: Hjerteforeningen

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel