Annonce

Annonce

En mand og kvinde køber grønsager i et supermarked

I en tid, hvor de danske forbrugere søger mere mod discount, kan de økologiske producenter glæde sig over, at landets største disountkæder fortsat betragter økologi som en vigtig konkurrenceparameter. Foto: Colourbox

Ny markedsrapport: Økologi har en vigtig plads i discount

Landets største discountkæder betragter stadig økologien som en vigtig konkurrenceparameter i en tid, hvor flere forbrugere søger mod discount.

Gennem de seneste år har de danske discountkæder udbygget sortimentet af økologiske varer. Og nu hvor vi aktuelt står midt i en krise, viser en undersøgelse, at hver tredje dansker forventer at handle mere i discount.

Set i det lys bør det være opløftende for de økologiske fødevareproducenter, at landets største discountkæder ifølge en ny markedsrapport fra Økologisk Landsforening, fortsat betragter økologi som en vigtig konkurrenceparameter. Det gælder både Netto, Rema 1000 og Lidl, som også mener, at økologien har en vigtig rolle at spille på klimadagsordenen.

”Økologien har holdt det momentum, som lå i markedet. Væksten har i 2021 været mindre i forhold til 2020, men vi har oplevet, at der er efterspørgsel i andet end basiskategorier fx på drikkevarer og konfekturer,” siger Martin Hasgard Olesen, sortimentschef i Netto i rapporten.

Økologien holder kadencen 

Discountkæderne gennem mange år har udbygget sortimenterne inden for både private label og mærkevarer, fordi kunderne forventer og efterspørger dem. I dag er økologiske varer derfor blevet en del af basissortimentet og mere til – og økologien har i 2021 holdt kadencen hos de tre discountkæder, fremgår det af rapporten, som tager temperaturen på hele det økologiske marked.

Det ser samtidig ud til, at discountkæderne står over for et større rykind af kunder i en tid, hvor inflationen buldrer derudaf og priserne på de fleste varer stiger. Det underbygges af en undersøgelse foretaget af Megafon for TV2 i maj 2022. Den viser, at hver tredje danske forbruger forventer at handle mere i discount fremover.

”Når energipriser og brændstofpriser stiger, vil nogle forbrugere være nødt til at spare , og den lave forbrugertillid tyder på, at de, der har pen[1]ge, også vil skrue ned for de variable udgifter som eksempelvis dagligvarer. Så er det oplagt at søge discountsegmentet,” siger indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, Anders René Jensen i markedsrapporten.

Flere artikler fra samme sektion

Økologien skal boble i alle efterskolernes gryder

60 ud af 245 efterskoler har Det Økologiske Spisemærke, så her er der et stort potentiale i at udbrede mere økologi. Det vurderer markedsafdelingen i Økologisk Landsforening, som står bag nyt magasin, der skal inspirere efterskolernes køkkener til at skrue økologi-procenten i vejret.

12-08-2022 5 minutter Det Økologiske Spisemærke

Coop 365 discount åbner sit bud på fremtidens bæredygtige butik

Biodiversitet og bæredygtighed er tænkt ind på mange niveauer i Coops nye discountbutik, som åbner fredag.

09-08-2022 2 minutter

Meny-kæden sætter ekstra fokus på økologi

Med en 20-siders tilbudsavis med økologiske varer ønsker Meny-kæden at vise, at man ikke behøver at besøge en discountbutik for at finde Ø-mærkede varer til priser, hvor alle kan være med.

09-08-2022 2 minutter Detailhandel