Annonce
Annonce
I en tid, hvor de danske forbrugere søger mere mod discount, kan de økologiske producenter glæde sig over, at landets største disountkæder fortsat betragter økologi som en vigtig konkurrenceparameter. Foto: Colourbox
Ny markedsrapport: Økologi har en vigtig plads i discount
Landets største discountkæder betragter stadig økologien som en vigtig konkurrenceparameter i en tid, hvor flere forbrugere søger mod discount.
Gennem de seneste år har de danske discountkæder udbygget sortimentet af økologiske varer. Og nu hvor vi aktuelt står midt i en krise, viser en undersøgelse, at hver tredje dansker forventer at handle mere i discount.
Set i det lys bør det være opløftende for de økologiske fødevareproducenter, at landets største discountkæder ifølge en ny markedsrapport fra Økologisk Landsforening, fortsat betragter økologi som en vigtig konkurrenceparameter. Det gælder både Netto, Rema 1000 og Lidl, som også mener, at økologien har en vigtig rolle at spille på klimadagsordenen.
”Økologien har holdt det momentum, som lå i markedet. Væksten har i 2021 været mindre i forhold til 2020, men vi har oplevet, at der er efterspørgsel i andet end basiskategorier fx på drikkevarer og konfekturer,” siger Martin Hasgard Olesen, sortimentschef i Netto i rapporten.
Økologien holder kadencen
Discountkæderne gennem mange år har udbygget sortimenterne inden for både private label og mærkevarer, fordi kunderne forventer og efterspørger dem. I dag er økologiske varer derfor blevet en del af basissortimentet og mere til – og økologien har i 2021 holdt kadencen hos de tre discountkæder, fremgår det af rapporten, som tager temperaturen på hele det økologiske marked.
Det ser samtidig ud til, at discountkæderne står over for et større rykind af kunder i en tid, hvor inflationen buldrer derudaf og priserne på de fleste varer stiger. Det underbygges af en undersøgelse foretaget af Megafon for TV2 i maj 2022. Den viser, at hver tredje danske forbruger forventer at handle mere i discount fremover.
”Når energipriser og brændstofpriser stiger, vil nogle forbrugere være nødt til at spare , og den lave forbrugertillid tyder på, at de, der har pen[1]ge, også vil skrue ned for de variable udgifter som eksempelvis dagligvarer. Så er det oplagt at søge discountsegmentet,” siger indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, Anders René Jensen i markedsrapporten.
Flere artikler fra samme sektion
Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne
Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.
Europæerne spiser mindre og mindre kød
Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.
Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue
Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.