Annonce

Annonce

Kunde fisker en yoghurt fra Naturmælk i køledisken.

Naturmælks adm. direktør Leif Friis Jørgensen frygter, at de nødvendige prisstigninger på økologiske mejeriprodukter vil få forbrugerne til at fravælge økologien til fordel for billigere produkter. Foto: Moment Strudio

Naturmælk efterlyser flere prisstigninger

I forhold til prisstigningerne på fødevarer i andre lande halter Danmark langt efter, mener Naturmælks, der beskriver det danske marked som trægt.

Trods det som adm. direktør for Naturmælk, Leif Friis Jørgensen, over for Agriwatch betegner som ”rimelig markante prisforhøjelser” på den økologiske mælk, påpeger han, at den seneste tids positive prisudvikling langt fra er nok, da det kun er en lille del af prisstigningerne, som lander hos de økologiske landmænd.

Mejeriets andelshavere har efter hans vurdering behov for en endnu højere merpris for at dække ekstraordinært store udgifter til både foder, energi og brændstof, og direktør er bekymret over, om de nødvendige prisstigninger vil gøre de økologiske produkter så dyre, at kunderne fravælger økologien, når de fylder indkøbskurven.

”Udfordringen er, at hvis vi hæver mælkeprisen ud til en kunde med 10 øre, så hæver de måske deres pris med 20 øre. Og så skal Mette Frederiksen jo også have 20 øre af hver krone. Så det er ikke kun mælkeproducenterne, der får den merpris,” siger Leif Friis Jørgensen til Agriwatch.

Han forklarer i den forbindelse at fødevarepriserne i udlandet er vokset betydeligt mere end i Danmark, og han peger på, at trægheden i den danske prisudvikling fremover kan gøre det vanskeligt at mønstre nye producenter af økologisk mælk.

Flere artikler fra samme sektion

Hos Lidl er det ikke længere nok, at varerne er økologiske

Som den første dagligvarekæde i Danmark sørger Lidl nu for, at alle kædens butiksuniformer bliver syet af økologisk fairtrade-bomuld.

05-07-2022 3 minutter Detailhandel

Landbrugsfond er klar med en stor pose penge til omlægning af køkkener

Professionelle køkkener har igen i år mulighed for at søge økonomisk støtte til kompetenceudvikling af køkkenpersonale i forbindelse med omstilling til økologisk drift.

Food Solutions satser på økologi og egne mærker

Østjyske Food Solutions A/S satser på at løfte omsætningen ved bl.a. at udvikle flere plantebaserede produkter på basis af danske råvarer.

04-07-2022 6 minutter Virksomheder