Annonce

Annonce

Ansat retter på varerne i grøntafdeling i Meny

Butikspersonale skal blive bedre til at rådgive om klima til kunderne. Derfor indfører Dagrofa nu klima på skoleskemaet, når salgseleverne bliver uddannet. Foto: Jens Panduro

Dagrofa sætter klimaet på skoleskemaet

Et klimamodul bliver en fast del af salgsassistentelev-uddannelsen i alle dagligvarekoncernens kæder.

Dagrofa, som står bag kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb, indfører nu et klimamodul på salgsassistentelev-uddannelsen. Det skal give medarbejderne bedre forudsætninger for at rådgive kunderne og sikre de ansatte redskaber til at gøre butikkerne mere klimavenlige.

Formålet med et klimamodul på elevuddannelsen er at inddrage klimadagsordenen helt fra starten af salgsassistenternes karriere og give den næste generation af salgsassistenter og kommende købmænd de bedste forudsætninger for at nedbringe klimaaftryk i detailhandlen.

Udover andre tiltag som samarbejde med madspildsordninger, mere grønt og økologi, tror vi på, at dialog er vejen frem for at nedbringe klimaaftrykket og vores medarbejdere er uddannelsesmæssigt tænkt med på rejsen.

— Laura Marie Larsen, HR-direktør hos Dagrofa

Med den ambition hægter Dagrofa sig på en udviklingstrend i retning af et øget politisk fokus på mere grøn omstilling og bæredygtighed i uddannelsessektoren.

Dagrofas klimamodul

  • Via det nye klimamodul lærer eleverne ikke kun, hvordan de skal rådgive kunder, men også hvordan de selv kan minimere klimaaftrykket ude i deres butikker.

  • En del af modulet går ud på, at eleverne skal lave en case i den butik, hvor de arbejder, og hvor de kan bruge deres viden og værktøjer i praksis.

Ifølge Madkulturen, som er en videns- og forandringsorganisation under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, vil over halvdelen af alle danskere gerne leve mere klimavenligt, men mangler viden om hvordan.

"I Dagrofa ser vi en klar tendens til, at vores kunder bliver mere og mere bevidste om, hvordan de med deres indkøb kan påvirke klimaet. For os handler det om at matche medarbejdernes viden og kompetencer med kundernes ønsker og behov, og her spiller vores medarbejdere en vigtig rolle. Med vores klimamodul for vores elever lægger vi endnu et lag på vores ambition om at have de mest kompetente medarbejdere," siger Laura Marie Larsen, HR-direktør hos Dagrofa i en pressemeddelelse.

Personlig rådgivning er vigtigt

Ca. 20 pct. af Danmarks samlede klimabelastning stammer fra danskernes fødevareforbrug, og derfor mener Dagrofa, at det er vigtigt at salgsassistenterne bliver bedre klædt på til at inspirere og vejlede forbrugerne til at tage mere klimavenlige valg, når de køber ind.

"Udover andre tiltag som samarbejde med madspildsordninger, mere grønt og økologi, tror vi på, at dialog er vejen frem for at nedbringe klimaaftrykket og vores medarbejdere er uddannelsesmæssigt tænkt med på rejsen. Kunderne vil gerne leve mere klimavenligt, men har brug for personlig vejledning, og det klæder vi vores personale grundigt på til med klimamodulet," siger Laura Marie Larsen.

Flere artikler fra samme sektion

Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne

Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.

16-05-2024 7 minutter

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter