Annonce

Annonce

Ansat pakker grøntsager på EAT Grims lager.

Forbrugerne må vinke farvel til grøntsagskasserne fra Eat Grim, som er et af mange danske firmaer, der har opgivet at tjene penge på kassesalg af grøntsager. Foto: EAT Grim

Yderligere to danske firmaer dropper salget af grøntsagskasser

I denne uge stoppede både Eat Grim og Den Grønne Asparges med at levere grøntsagskasser direkte til danskernes køkkendør.

Efter en kort opblomstring under coronakrisen er leverandørerne af måltids- og grøntsagskasser kommet i modvind, og det seneste år har efterhånden udviklet sig til noget af et udskilningsløb for de danske kasseordninger.

Alene i uge 38 har to producenter meddelt, at de stopper med at levere grøntsagskasser til danskerne. Det betyder, at både kunderne hos Eat Grim og Den Grønne Asparges må kigge sig om efter nye leverandører af grøntsagskasser. Begge virksomheder oplyser, at voksende udgifter og den seneste tids høje inflation er hovedårsagen til, at virksomhederne ikke længere kan få økonomien til at hænge sammen.

Andre danske selskaber led samme skæbne i 2022, hvor den internationalt satsende måltidskasse-virksomhed Simple Feast gik konkurs og efterlod en stor gæld. Det samme skete for Freshland, hvis ejere flyttede aktiviteterne til Portugal, hvorfra de driver brandet videre i et nyt selskab.

I begyndelsen af indeværende år lukkede Kokkens Hverdagsmad, mens den danske måltidskassepioner Aarstiderne leverede et årsregnskab for 2022 med et historisk stort minus på 35,4 mio. kr., så det er næppe forkert at tale om et marked i knæ.

Fortsætter kamp mod madspild

Mens Den Grønne Asparges lukker helt, fortsætter Eat Grim driften og kampen mod madspild ved at fokusere på andre produkter end frugt- og grøntkasser, oplyser medstifter og direktør Petra Kaukua.

Sammen med Carolin Schiemer indledte hun i 2018 sin egen kamp mod madspild, da de lancerede de første kasser med grimme/frasorterede grøntsager, som Eat Grim købte direkte hos landmændene. Konceptet kom godt fra land, men efter en periode med voldsom vækst under corona var Eat Grim i slutningen 2021 kørt økonomisk fast. Pengekassen var tom, og der var ikke råd til at aflønne de 39 ansatte.

Efter en konkurs genopstod Eat Grim med nye medejere i foråret 2022, og på selskabets Linkedin-profil skriver Petra Kaukua, at selskabet kun dropper grøntsagskasserne, men fortsætter kampen mod madspild på andre fronter.

Hun fortæller til FødevareWatch, at alle ejerne står bag beslutningen om at lukke for grøntsagskasserne og fokusere virksomhedens kræfter andetsteds.

”Mens vi lukker forretningen ned, evaluerer vi fortsat nye muligheder og forbliver åbne for at realisere vores vision i et andet format. Dette er også en invitation til mulige fremtidige forretningspartnere: Ræk ud, hvis du er interesseret i føre Eat Grim videre ud ad nye veje i kampen mod madspild,” lyder opfordringen fra medstifteren i Eat Grim.

Ikke flere grønne asparges

Efter 10 år som leverandør af måltidskasser fra Den Grønne Asparges har Aarhus-parret Pia Foged og Tom Jensen også pakket deres sidste grøntkasse.

”Kriserne og ubalancer i forsyningskæderne har presset os max. Vi har klaret os igennem takket være en fantastisk flok dedikerede ansatte, som vi vil takke for at møde udfordringerne med godt humør og oprejst pande. Vi kan bare ikke få det til at hænge sammen mere uden at skulle gå på kompromis med kvalitet og indhold,” skriver parret på virksomhedens hjemmeside.

Den Grønne Asparges fik leveret alle rodfrugter fra det økologiske Marienlyst Gartneri i Harlev, men grøntsagskasserne indeholdt også konventionelle produkter fra lokale avlere, som nu alle må kigge sig om efter alternative salgskanaler.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel