Annonce

Annonce

Tomatplante

Det er fortsat tomat- og agurkeplanter, der bliver solgt flest af i Plantoramas 13 havecentre landet over. Foto: Colourbox

Stigende fødevarepriser får flere til at dyrke deres egne grøntsager

Flere og flere danskere kaster sig ud i grøntsagsdyrkning i drivhuset eller haven. Plantorama har i år solgt for 23,6 pct. flere drivhusplanter, end før nedlukningerne og inflationen ramte.

Coronanedlukninger og de stigende fødevarepriser har fået flere danskere til at kaste sig ud i at dyrke deres egne grøntsager i drivhuset og haven. I de seneste tre år har den tendens været tydelig hos Plantorama, der med 13 havecentre landet over, er den største havecenterkæde herhjemme.

Det skriver Plantorama i en pressemeddelelse.

Plantorama har samlet set solgt for 23,6 pct. flere drivhusplanter fra sæsonstarten i februar til midten af juni i år, end de gjorde i hele 2019. Dermed fortsætter kæden et højt salg af drivhusplanter, selv efter nedlukningerne er overstået.

”Efter et par år med coronanedlukninger, hvor flok brugte meget tid i haven, så overrasker det os, at salget af drivhusplanter endnu engang er steget så meget. Flere har fået interesse for havearbejdet de seneste år, men de stigende priser på fødevarer gør også, at flere kan se en fordel i at dyrke grøntsager selv,” siger Morten Wiinberg, der står for indkøb af drivhusplanter hos Plantorama.

Høje priser kan vare i årevis

Tal fra Danmarks Statistik viser, at fødevarepriserne i Danmark er steget med 13,6 pct. det seneste år, og hverken tomater eller agurker er gået fri af lignende prisstigninger. Ifølge ekspert i fødevare- og ressourceøkonomi Henning Otte Hansen, der er seniorrådgiver ved Københavns Universitet, vil der gå to til tre år, før priserne falder igen.

”Der kan godt gå to eller tre år, før det vender igen. At dyrke sine egne grøntsager er jo en måde at spare nogle penge og klare krisen på, og fremover vil vi sandsynligvis også se mere lokal produktion og handel og lidt mindre globalisering,” siger Henning Otte Hansen og peger på en række årsager til prisstigningerne, herunder bl.a. tørke, dyrere kunstgødning, større fragtomkostninger og krigen i Ukraine.

Prisstigningerne på fødevarer har tilsyneladende ikke ændret på, hvad det er, danskerne gerne vil dyrke derhjemme.

”Vores top tre inden for drivhusplanter har skoleagurk på førstepladsen, andenpladsen er den almindelige agurk og på tredjepladsen cherrytomaten. Sådan har det været i mange år. Og hvis en dansk agurk pludselig kommer op at koste 18 kroner, bliver der mange penge at spare i løbet af en sommer, og det forklarer jo hvorfor, der er flere, der gerne vil dyrke selv,” siger Morten Wiinberg.

Flere artikler fra samme sektion

Coop 365 discount åbner sit bud på fremtidens bæredygtige butik

Biodiversitet og bæredygtighed er tænkt ind på mange niveauer i Coops nye discountbutik, som åbner fredag.

09-08-2022 2 minutter

Meny-kæden sætter ekstra fokus på økologi

Med en 20-siders tilbudsavis med økologiske varer ønsker Meny-kæden at vise, at man ikke behøver at besøge en discountbutik for at finde Ø-mærkede varer til priser, hvor alle kan være med.

09-08-2022 2 minutter Detailhandel

»Historisk« fald i salget af oksekød

Salget af kød - særligt oksekød - er faldet drastisk herhjemme. Også i udlandet er der sket et fald, efter at priserne er steget.

04-08-2022 2 minutter Forbrug,   Detailhandel