Annonce
Annonce
Ifølge Steen Jespersen er det lidt sjovere at sælge øl end mælk, og den tidligere direktør for Øllingegaard Mejeri har aldrig fortrudt, at han i 2018 skiftede tilbage til bryggeribranchen, da han blev direktør for Svaneke Bryghus, som han har navigeret godt igennem corona-pandemien. Foto: Martin Thaulow, Good People
Optimisme på Bornholms økologiske bryggeri
Svaneke Bryghus ser frem til, at restauranter og caféer snart får lov til at genåbne, så proppen for alvor ryger af ølsalget.
Trods en stor tilbagegang i fadølssalget under corona-nedlukningerne kom Svaneke Bryghus ud af 2020 med et solidt resultat, og det bidrager til optimismen på det lille bornholmske bryggeri.
"Vi tror meget på bæredygtighed, og det tror vi også, at vores kunder gør, og når der igen kommer hul til restauranter og caféer, forventer jeg, at proppen ryger af flasken," siger bryghusets direktør, Steen Jespersen.
Han forklarer, at ølbrygning først og fremmest handler om passion, og han mener, at Svaneke Bryghus nu bliver belønnet for at være et både innovativt og modigt bryggeri.
I 2020 var det 20 år siden, at Svaneke Bryghus blev etableret som et lille restaurationsbryggeri, som var med i den første bølge af danske mikrobryggerier, og selv om jubilæumsåret blev fejret i coronaens skygge, er bryghus-direktøren godt tilfreds med et årsregnskab, der viser fremgang i forhold til rekordåret 2019.
Om Svaneke Bryghus
-
Svaneke Bryghus startede som et lille restaurationsbryggeri i 2000, og var dengang blandt de første mikrobryggerier i Danmark.
-
Det blev omlagt til økologi i 2018.
-
Brygger årligt ca. 1,5 mio. l økologisk øl
-
Kåret som Årets Virksomhed på Bornholm 2020
Hård konkurrence på øl-markedet
Til trods for, at ølbranchen og restaurationsbranchen havde et vanskeligt år, kom det bornholmske bryghus ud med et resultat på 3,1 mio. kr. Det er en vækst på fem pct. i forhold til året før, og samtidig er egenkapitalen løftet med 2,1 mio. kr. til 26 mio.
De løbende investeringer og den progressive tilgang til det danske ølmarked har sammen med bryggeriets placering på Bornholm været en styrke, oplyser bryggeriet i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.
En del af det salg, som det bornholmske bryghus mistede, da caféer og restauranter lukkede ned i foråret 2020, blev opvejet af et højere salg til dagligvarehandlen, og generelt er Steen Jespersen godt tilfreds med den position, som bryghuset har tilkæmpet sig på et meget konkurrencepræget marked med over 200 danske bryggerier, som samlet årligt lancerer tæt på 2.000 nye øl.
Jeg havde også nogle spændende og lærerige år som direktør på Øllingegaard Mejeri, men det er nu lidt sjovere at sælge øl end mælk.
— Steen Jespersen
Steen Jespersen peger selv på flere årsager til, at det økologiske bryggeri, som normalt afsætter godt en tredjedel af produktionen til restaurationsbranchen, hidtil er kommet helskindet igennem coronakrisen, trods perioder præget af et lammet fadølssalg.
"Vi er bredt ude i dagligvarehandlen, hvor vi leverer en eller flere varianter til hovedparten af de landsdækkende kæder," siger han.
Samtidig oplevede Bornholm i 2020 en fantastisk sommersæson, som strakte sig langt ind i sensommeren.
"Den væsentligste årsag til det gode resultat er nok, at vi har en virkelig dygtig brygmester i Jan Paul. Han er uddannet i München, hvor han lærte at brygge kvalitetsøl, som har en ensartet smag fra bryg til bryg," siger Steen Jespersen.
Sjovere at sælge øl end mælk
Det er dog flere grunde til at Steen Jespersen ser optimistisk på fremtiden.
"Folk går meget op i øl. Det er et kulturprodukt, hvor kvalitet og håndværk betyder meget," siger direktøren, som selv tog solide erfaringer med fra bryggeribranchen til Bornholm, idet han startede sin erhvervskarriere med 21 års ansættelse i Carlsberg.
"Jeg havde også nogle spændende og lærerige år som direktør på Øllingegaard Mejeri, men det er nu lidt sjovere at sælge øl end mælk," fastslår direktøren, som erkender, at han føler sig mere på hjemmebane i bryggeribranchen.
Han nåede at arbejde seks år på det nordsjællandske økologiske mejeri. En fællesnævner for den tid og hans nuværende job er, at han trives med at sælge produkter, som han kan stå hundrede procent inde for.
Det er ikke mindst fremgang i salget af den alkoholfrie øl-serie "Don't Worry", som siden lanceringen i 2016 har været med til at løfte omsætningen.
”I 2020 har Svaneke Bryghus oplevet en vækst på mere end 25 pct. inden for salg af alkoholfri øl, og Don’t Worry serien, der består af fem forskellige varianter, udgør nu 15 pct. af vores samlede omsætning."
I 2019 lancerede Svaneke sine første øl på dåse efter at have udvidet bryggeriet med egen dåsekolonne.
”Svaneke var således det første uafhængige craft beer-bryggeri med egen dåsekolonne, og vi er glade for, at danskerne har taget positivt imod vores satsning,”, siger Steen Jespersen.
Flere artikler fra samme sektion
Salget af økologi har stabiliseret sig
Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.
Flest sanktioner til gårdsalg af æg
Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.
Nu kommer der pant på de tyske dåser
EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.