Annonce

Annonce

I en tid med stigende fødevarepriser viser erfaringerne fra Irma, at kunderne søger mod billigere produkter, men de holder fast i økologien.

Forsyningskrisen har på kort tid givet kunderne i Irma nye vaner

Kunderne holder fast i økologien, men de kigger mere på prisen end tidligere, viser erfaringerne fra Coop-kæden.

Voksende priser og frygten for en egentlig fødevarekrise er formentlig nogle af de væsentligste ingredienser i en "krisecocktail", som kan få forbrugerne til at ændre adfærd, når de køber fødevarer, men erfaringerne fra Irma viser, at kunderne holder fast i økologien.

Uden ekstra markedsføring er salget af Irmas egen serie af billigere varer, Irmas Hverdag, steget med 19 pct. i april i år i forhold til samme måned sidste år, oplyser kæden i en pressemeddelelse.

Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer fra dybfrost til personlig pleje-produkter. Heraf er 85 procent økologiske, og salgsfremgangen får nu Irma til at udvide serien og give den mere plads i butikkerne.

”Vi kan mærke, at kunderne ændrer adfærd. De store prisstigninger i dagligvarehandelen generelt påvirker også vores kunder. De stiller stadig krav til kvalitet, men de kigger mere på prisen, end de gjorde for bare et par måneder siden,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma.

”For vores kunder er det vigtigt, at varerne er økologiske og i en fortsat lødig kvalitet. Det er Irmas Hverdag, men billigere end de tilsvarende mærkevarer, så det giver god mening, at mange skifter til dem lige nu,” siger Jan Larsen.

Irma oplyser, at kæden løbende udvider løbende sortimentet, og direktøren forventer, at salget af Irmas Hverdag i år bliver ca. 25 pct. større end i 2021.

Flere artikler fra samme sektion

Stor fremgang for Friland i første halvår

Efterspørgslen på økologisk kød fra Friland er fortsat stærk. I regnskabsårets første seks måneder har Danish Crowns datterselskab løftet omsætningen med 11 pct.

19-05-2022 3 minutter Kødproduktion

Økologer dominerer finalefeltet ved prisuddeling

Det tog otte timer for dommerjuryen at udvælge de produkter, som skal deltage i finalen ved Produktprisen 2022, og kokkene kunne bedst lide de økologiske varer.

18-05-2022 3 minutter Produktudvikling

Det er blevet dyrere at være økologisk forbruger

Økologiske fødevarer er steget i pris for første gang i seks år viser Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek af 15 økologiske dagligvarer.

16-05-2022 2 minutter