Annonce

Annonce

Produkter fra serien Irmas Hverdag

I en tid med stigende fødevarepriser viser erfaringerne fra Irma, at kunderne søger mod billigere produkter, men de holder fast i økologien. PR-foto: Irma

Forsyningskrisen har på kort tid givet kunderne i Irma nye vaner

Kunderne holder fast i økologien, men de kigger mere på prisen end tidligere, viser erfaringerne fra Coop-kæden.

Voksende priser og frygten for en egentlig fødevarekrise er formentlig nogle af de væsentligste ingredienser i en "krisecocktail", som kan få forbrugerne til at ændre adfærd, når de køber fødevarer, men erfaringerne fra Irma viser, at kunderne holder fast i økologien.

Uden ekstra markedsføring er salget af Irmas egen serie af billigere varer, Irmas Hverdag, steget med 19 pct. i april i år i forhold til samme måned sidste år, oplyser kæden i en pressemeddelelse.

Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer fra dybfrost til personlig pleje-produkter. Heraf er 85 procent økologiske, og salgsfremgangen får nu Irma til at udvide serien og give den mere plads i butikkerne.

”Vi kan mærke, at kunderne ændrer adfærd. De store prisstigninger i dagligvarehandelen generelt påvirker også vores kunder. De stiller stadig krav til kvalitet, men de kigger mere på prisen, end de gjorde for bare et par måneder siden,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma.

”For vores kunder er det vigtigt, at varerne er økologiske og i en fortsat lødig kvalitet. Det er Irmas Hverdag, men billigere end de tilsvarende mærkevarer, så det giver god mening, at mange skifter til dem lige nu,” siger Jan Larsen.

Irma oplyser, at kæden løbende udvider løbende sortimentet, og direktøren forventer, at salget af Irmas Hverdag i år bliver ca. 25 pct. større end i 2021.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage