Annonce

Annonce

Frilands stand BioFach

Friland er fra start stærkt repræsenteret på BioFach med både danske og tyske ansatte på standen, mens direktør Claus Hein har meldt sin ankomst til messen senere på ugen, hvor han ser frem til igen at kunne møde selskabets kunderne ansigt til ansigt. Foto: Helle Bossen

Vigtigt for Friland at vise flaget på BioFach

Friland tager både til Nürnberg for styrke relationerne til nuværende kunder og opspore nye salgskanaler for animalske øko-produkter, som i dag er den tredje vigtigste eksportkategori.

Ikke alle udstillerne fra den aflyste februar-udgave af BioFach har valgt at deltage på sommerudgaven af verdens største økologimesse, men direktør Claus Hein fra Friland holder fast i, at det er vigtigt at møde kunderne ansigt til ansigt for at styrke kunderelationerne efter de seneste års coronanedlukninger. Derfor er både han og ansatte fra Frilands danske og tyske selskab i de kommende dage klar til at tage imod de internationale messegæster, som besøger den danske fællesstand i hal 6.

Friland har gennem de seneste måneder øget antallet af udenlandske kunder, og økologiske kød bidrager med næsten hver ottende krone i statistikken over Danmarks eksport.

Claus Hein håber, at selskabet med sin tilstedeværelse på den internationale messe, som åbnede i Nürnberg i dag, kan være med til at styrke dansk øko-køds i forvejen stærke position på de udenlandske markeder, hvor Friland i forvejen henter over halvdelen af sin omsætning.

Halvdelen af eksporten består af animalske varer

Mens det økologiske kød kun udgør 6 pct. af det hjemlige detailsalg, spiller kødet en mere fremtrædende rolle i den danske eksportstatistik for økologiske fødevarer, hvor de animalske produkter ifølge Danmarks Statistik tilsammen bidrager med hver anden krone.

Kødet står alene for 13 pct. af de danske eksportindtægter. Frugt og grønt står for 14 pct., mens mejerivarer og æg bidrager med 37 pct. Trods den nuværende og temmelig erhvervsfjendske cocktail af historisk høj inflation, voksende renter og den laveste forbrugertillid nogensinde, er det en relativ optimistisk Claus Hein, som senere på ugen slutter sig til den danske stand på BioFach.

Hvis salgsudviklingen på de udenlandske markeder går som Friland håber, får de ansatte på DC-slagteriet i Horsens i fremtiden endnu mere travlt med opskæringen af økologisk kød
Hvis salgsudviklingen på de udenlandske markeder går som Friland håber, får de ansatte på DC-slagteriet i Horsens i fremtiden endnu mere travlt med opskæringen af økologisk kød. Foto: Red Star Photography

”For mig handler det mest om igen at få mulighed for fysisk at møde vores eksisterende kunder, og så og jeg håber da også, at vi mulighed for at møde nogle nye kunder. Det giver noget helt andet, end når vi kun har holdt møder online i en lang periode. Jeg ser frem til at få gode snakke og nye dialoger med gæsterne på BioFach,” siger Friland-direktøren, hvis største udfordring er løbende at sikre en sund balance mellem udbud og efterspørgsel, og her spiller eksporten en meget vigtig rolle.

I forbindelse med selskabets seneste halvårsregnskabet oplyste han, at Frilands egne koncepter har været udfordret af corona-nedlukninger, men at det i vid udstrækning lykkedes at kompensere for det manglende salg ved at eksportere mere til udlandet. Og han oplever fortsat god efterspørgsel efter kødet fra de danske økologer, som leverer både svin og kreaturer til Danish Crown-datterselskabet.

Holder fast i vækststrategi

”Det er ingen hemmelighed, at forbrugerne lige nu har lidt færre penge mellem hænderne, og at priserne på de dyreste udskæringer har nået et niveau, hvor ikke alle kan være med, men som jeg har nævnt flere gange tidligere i pressen, tror jeg på, at der fortsat vil være fokus på økologi og dyrevelfærd hos forbrugerne. Derfor holder vi også fast i vores strategi,” siger Claus Hein, som dog ikke lægger skjul, at der kan komme til at gå lidt længere tid, før selskabet når målene i strategiplanen fra 2021.

Strategien sigter mod at øge omsætningen med 25 til 40 pct. over de kommende fire år ved at øge optaget af dyr til slagtning, men direktøren erkender samtidig, at det lige nu er meget vanskeligt at spå om fremtiden.

Efter to år med corona og en noget kaotisk markedsudvikling i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine kunne han godt ønske sig en krystalkugle, hvor han kunne se, hvordan det internationale marked for økologisk kød vil udvikle sig i de nærmeste måneder og år. Men han håber at være meget klogere på markedsudsigterne, når han vender hjem fra BioFach, som er det vigtigste mødested for økologiske købmænd fra hele verden.

Flere artikler fra samme sektion

Økologien skal boble i alle efterskolernes gryder

60 ud af 245 efterskoler har Det Økologiske Spisemærke, så her er der et stort potentiale i at udbrede mere økologi. Det vurderer markedsafdelingen i Økologisk Landsforening, som står bag nyt magasin, der skal inspirere efterskolernes køkkener til at skrue økologi-procenten i vejret.

12-08-2022 5 minutter Det Økologiske Spisemærke

Coop 365 discount åbner sit bud på fremtidens bæredygtige butik

Biodiversitet og bæredygtighed er tænkt ind på mange niveauer i Coops nye discountbutik, som åbner fredag.

09-08-2022 2 minutter

Meny-kæden sætter ekstra fokus på økologi

Med en 20-siders tilbudsavis med økologiske varer ønsker Meny-kæden at vise, at man ikke behøver at besøge en discountbutik for at finde Ø-mærkede varer til priser, hvor alle kan være med.

09-08-2022 2 minutter Detailhandel