Annonce

Annonce

Tæt på hveranden dansker oplyser, at de er klar til at mindske madspildet ved at at købe flere varer, som nærmer sig sidste salgsdato, og madspildsappen Too Good To Go har allerede oplevet den øgede interesse.

Undersøgelse: Stigende inflation øger borgernes indsats mod madspild

De stigende priser får tilsyneladende flere danskere til at tænke mere over madspild og købe flere varer, som snart overskrider sidste salgsdato, viser en undersøgelse fra Epinion.

Alle dagligvarekæder arbejder i dag aktivt med at nedbringe madspildet på forskellige fronter. Det sker bl.a. ved at sælge såkaldte datovarer til lavere priser, og ifølge undersøgelsen, som Epinion har lavet for madspilds-appen Too Good To Go, forventer næsten halvdelen af de danske forbrugere at købe flere datovarer.

Den tendens er blevet forstærket i kølvandet på den aktuelle inflation, som ifølge nye tal fra Danmarks Statistik har gjort fødevarerne 10 pct. dyrere, end de var på samme tid sidste år. De høje priser smitter af på forbrugernes adfærd, og undersøgelsen er dermed godt nyt for indsatsen mod madspild.

Ifølge Epinion forventer 46 pct. af de 1.010 adspurgte respondenter, at de vil reducere deres madspild i løbet af de kommende måneder, og samme andel af de adspurgte har planer om at købe flere datovarer.

Markant stigning i interessen

Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go og har en ph.d. i forbrugeradfærd, oplyser, at selskabet allerede oplever en markant stigning i efterspørgslen på både overskudsvarer og inspiration til at undgå madspild.

Selvom der er mange dårlige ting at sige om de stigende priser, er det trods alt positivt, og at de har øget vores respekt for mad og får os til at smide mindre ud.

— Heidi Boye, landechef Too Good To Go

Too Good To Go driver en app, som hjælper restauranter, supermarkeder og lignende med at sælge overskudsmad, som ellers ville blive smidt ud, og de seneste fem inflationsprægede måneder har Too Good To Go oplevet markant stigning i interessen for at bekæmpe madspild.

Antallet af nye betalende brugere i Danmark er steget med hele 25 pct., og der bliver generelt reddet mere af den overskudsmad, der bliver udbudt. Derudover mærker virksomheden øget efterspørgsel på tips og tricks til at reducere madspild i husholdningen, oplyser Too Good To Go i en pressemeddelelse.

Alene i Danmark går 814.000 tons spiselige fødevarer ifølge Miljøstyrelsen hvert år til spilde, men ifølge Heidi Boye er den nye tendens udtryk for, at de stigende priser gør os mere bevidste om vores indkøb og forbrug:

“Når priserne stiger så markant, som de gør i øjeblikket, bliver vi som forbrugere nødt til at forholde os til, hvordan vi får mest værdi for pengene, og hvordan vi kan få vores indkøb til at række længere. Og det smitter positivt af på både forbrugernes og forhandlernes madspild. For det får os blandt andet til at købe flere overskuds- og datovarer. Og den mad, vi er tvunget til at betale ekstra for, har vi mindre lyst til at kassere,” siger Heidi Boye.

Hun oplever, at borgerne rent mentalt tillægger fødevarerne større oplevet værdi end før inflationen.

”Så selvom der er mange dårlige ting at sige om de stigende priser, er det trods alt positivt, og at de har øget vores respekt for mad og får os til at smide mindre ud,” siger Heidi Boye.

Flere artikler fra samme sektion

Hos Lidl er det ikke længere nok, at varerne er økologiske

Som den første dagligvarekæde i Danmark sørger Lidl nu for, at alle kædens butiksuniformer bliver syet af økologisk fairtrade-bomuld.

05-07-2022 3 minutter Detailhandel

Landbrugsfond er klar med en stor pose penge til omlægning af køkkener

Professionelle køkkener har igen i år mulighed for at søge økonomisk støtte til kompetenceudvikling af køkkenpersonale i forbindelse med omstilling til økologisk drift.

Food Solutions satser på økologi og egne mærker

Østjyske Food Solutions A/S satser på at løfte omsætningen ved bl.a. at udvikle flere plantebaserede produkter på basis af danske råvarer.

04-07-2022 6 minutter Virksomheder