Annonce

Annonce

Masser af gæster besøger den danske fællesstand på BioFach 2020

Det er næsten to et halvt år siden, at BioFach senest blev gennemført som en fysisk messe, og de danske udstiller ser frem til endellig at møde nye kunder på den tyske messe, som åbner tirsdag. Arkivfoto: Steffen Kirschner

Messe skal bidrage til nyt løft af Danmarks økologiske eksport

I morgen åbner Verdens største messe for økologiske fødevarer i Nürnberg, hvor de danske udstillere ifølge Økologisk Landsforening bør have gode muligheder for at finde nye kunder på et voksende marked.

I dag har personalet fra de 26 fødevareproducenter på den danske fællesstand på BioFach-messen i Nürnberg haft forrygende travlt med at indrette de enkelte stande og placere deres varer.

Pernille Bundgård markedschef for eksport i Økologisk Landsforening lover, at alt bliver spritklart inden åbningen tirsdag formiddag, hvor Danila Brunner, adm. direktør for BioFach, har valgt at deltage ved åbningen af den danske stand.

”Det er stort, at den øverste chef for hele messen prioriterer at åbne den danske stand,” siger Pernille Bundgård, som oplyser, at solen dermed i mere end én forstand skinner over den danske fællesstand.

”Her er 36 grader i Nürnberg, og jeg har kun taget langærmede kjoler med,” griner hun, mens hun kan se mange udstillere løbe rundt i korte bukser og sommerkjoler for at få de sidste detaljer på plads.

BioFach 2022

  • Den danske fællesstand på BioFach er igen i år arrangeret i et samarbejde mellem Bio Aus Dänemark og Økologisk Landsforening
  • Se liste over de danske udstillere her
  • Messen bliver gennemført fra 26. til den 29. juli. med støtte fra Fonden for Økologisk Landbrug

De næste fire dage handler det om at tiltrække flest mulig af de forhåbentlig mange internationale indkøbere, som fra tirsdag til fredag mellemlander på den tyske økologimesse, som for første gang bliver gennemført som en sommermesse.

På grund af corona-udfordringerne i begyndelsen af året, er messen i år rykket fra februar til juli, og Pernille Bundgård lægger ikke skjul på, at hun og udstillerne er spændt på, hvordan det vil påvirke antallet af gæster.

Corona påvirker forbruget

De fleste har formentlig vanskeligt ved at finde ret meget positivt at sige om corona, men Pernille Bundgård peger dog på et enkelt forhold, idet den verdensomspændende pandemi tilsyneladende har fået mange mennesker til at fokusere mere på personlig sundhed og dermed også, hvad de spiser. Det stiller efter hendes vurdering de økologiske fødevareproducenter i en gunstigere position, når de går på jagt efter nye kunder i udlandet.

Trods usikkerhedsmomenter som krigen i Ukraine og den aktuelle inflation, som kan få nogle forbrugere til at fravælge de dyreste økologiske varer, forventer hun derfor, at de danske producenter i løbet af de kommende dage formår at skabe mange interessante kontakter. Hun oplever en positiv stemning på messen, hvor gangene mellem standene er blevet lidt bredere, men ellers ligner messen sig selv.

”Alle hjælper hinanden på den danske stand, hvor alle kender præmisserne og ved, at det nok bliver en lidt anderledes messe, end vi er vant til. Jeg forventer ikke, at der kommer 50.000 gæster, som der plejer, men måske er det de rigtige og mest seriøse, som vælger at tage på messe midt om sommeren, og som en af udstillerne sagde: Får jeg bare en god kunde, så har messen været en succes,” siger Pernille Bundgård fra hal 6 i det store messecenter i Nürnberg.

Eksporten er tilbage på vækstsporet

”Vi har gjort, alt hvad vi kan og inviteret alle vores internationale kontakter, og jeg tror, at mange indkøbere er sultne efter at deltage i en fysisk messe efter to år med corona,” siger Pernille Bundgård, som bl.a. tanker optimisme på eksportens vegne via tilbagemeldinger fra flere danske producenter, som sidste år oplevede fremgang i eksporten.

Danmarks Statistiks seneste tal over den økologiske eksport viser, at den danske eksport efter flere års konstant vækst i 2020 blev ramt af sin hidtil største tilbagegang fra 3,0 mia. kr. i 2019 til 2,8 mia. kr. året efter. Det svarer til et fald på otte pct., hvilket bl.a. kan tilskrives et svigtende salg af økologisk mælkepulver til Asien.

Men samme år præsterede det globale økologimarked en rekordomsætning på 120 mia. euro, og flere danske producenter af økologi har tilsyneladende været gode til at sikre sig en bid af den globale fremgang i økologisalget, som bliver opgjort i værdi og dermed oplever et løft på grund af den aktuelle inflation.

Men ifølge Pernille Bundgård risikerer høje priser samtidig at trække i salget i den modsatte retning, da det får nogen til at fravælge de dyreste øko-varer, så forventningerne til den fremtidige eksport skal tages med visse forbehold.

"Vi har ikke officielle statistikker endnu, men vi tror, at eksporten af økologiske fødevarer i 2021 steg med 8- 10 pct., og jeg tror, at vi rammer nogenlunde det samme niveau i år," siger Pernille Bundgård.

Den vurdering underbygger hun i Økologisk Landsforenings nye markedsrapport.

”Vi ved, at vestlige forbrugere mere end nogensinde har fokus på egen sundhed, bæredygtighed og klima. Og vi ved, at økologi er en del af løsningen,” fastslår hun i rapporten, hvor foreningen estimerer værdien af den danske økologi-eksport til ca. 3,2 mia. kr. i 2021.

”I den nuværende situation med krig i Ukraine og høj inflation, er det vanskeligt helt præcist at vurdere, hvordan salget udvikler sig. Kunne jeg det, havde jeg nok et andet arbejde,” siger Pernille Bundgård.

Noget for enhver smag

Hun beskriver BioFach som et unikt mødested for hele den økologiske branche,  og hun glæder sig over, at det ser ud til, at økologien på globalt plan har oplever ny medvind i takt med at producenterne er blevet bedre til at håndtere corona-udfordringerne, som samtidig har påvirket mange forbrugeres indkøb i en mere grøn retning.

Så selv om flytningen af messen i år har fået enkelte danske udstillere til at blive hjemme, har hun en god mavefornemmelse forud for åbningen tirsdag.

”Nogle af de mere etablerede firmaer har meldt fra, men der er også kommet flere nye udstillere til, og tilsammen har de varer med i stort set alle kategorier. Det betyder, at der er noget interessant, uanset hvilke grossister eller dagligvarekæder der besøger standen,” siger eksportchefen.

Flere artikler fra samme sektion

Økologien skal boble i alle efterskolernes gryder

60 ud af 245 efterskoler har Det Økologiske Spisemærke, så her er der et stort potentiale i at udbrede mere økologi. Det vurderer markedsafdelingen i Økologisk Landsforening, som står bag nyt magasin, der skal inspirere efterskolernes køkkener til at skrue økologi-procenten i vejret.

12-08-2022 5 minutter Det Økologiske Spisemærke

Coop 365 discount åbner sit bud på fremtidens bæredygtige butik

Biodiversitet og bæredygtighed er tænkt ind på mange niveauer i Coops nye discountbutik, som åbner fredag.

09-08-2022 2 minutter

Meny-kæden sætter ekstra fokus på økologi

Med en 20-siders tilbudsavis med økologiske varer ønsker Meny-kæden at vise, at man ikke behøver at besøge en discountbutik for at finde Ø-mærkede varer til priser, hvor alle kan være med.

09-08-2022 2 minutter Detailhandel