Annonce

Annonce

Facade af Lidl-butik.

Markedsafdelingen i Økologisk Landsforening ser spændende perspektiver de nye strategiske partnerskaber med dagligvarekæderne, som har en fælles mission om at øge økologisalget. Foto: Moment Studio PR-foto: Lidl

Partnerskaber med dagligvarekæderne skal gøde jorden for mere og bedre økologi

I løbet af 2022 vil Økologisk Landsforening tilbyde skræddersyede partnerskaber til alle landets dagligvarekæder, som ønsker at skærpe deres økologiske profil.

To landsdækkende dagligvarekæder har allerede lavet strategiske partnerskabsaftaler med Økologisk Landsforening, som arbejder på at lave lignende aftaler med landets øvrige detailkæder.

»Vi har en ambition om at lave længerevarende aftaler med alle landets dagligvarekæder, som i løbet af 2022 vil få et tilbud om at udvikle skræddersyede partnerskaber med foreningen,« siger markedschef
Carsten Ahrenfeldt fra Økologisk Landsforening.

Foreningen kan især hjælpe kæderne med at optimere deres økologiske strategi, fintune sortiment og øge salget, men partnerskaberne rummer også fordele for foreningens medlemsvirksomheder.

Mere og bedre økologi

Foreningen har gennem mange år været en væsentlig drivkraft bag mange af de indsatser, som har ført Danmark til positionen som verdens førende økologination. Det har ifølge Carsten Ahrenfeldt givet de ansatte en solid viden om det økologiske marked, den økologiske forbruger og de nyeste fødevaretrends.

Den viden ønsker foreningen nu at sætte i spil via strategiske partnerskaber med detailhandlen, som skal sikre, at danskerne i fremtiden får tilbudt både mere og bedre økologi.

Lidl-kæden gik foran

Sidste år lavede discountkæden Lidl, den første dagligvarekæde i landet, en flerårig partnerskabsaftale med Økologisk Landsforening, og i starten af indeværende år fulgte en aftale med Spar-kæden, som har en ambition om at løfte det økologiske salg med 10 pct. årligt.

Birgitte Jørgensen, som er foreningens markedschef for detail, var arkitekten bag den første partnerskabsaftale med Lidl, og hun ser spændende perspektiver i de nye tættere samarbejder, hvor kæderne betaler for aftalte ydelser, som bliver tilpasset den enkelte kæde.

Når kæderne arbejder med økologi, oplever den garvede markedschef, at de ofte har en tendens til at kigge ned i deres siloer i form af de enkelte produktkategorier.

»Vi kigger på økologien i et mere bredt perspektiv og kan tilbyde kæderne et 360 graders eftersyn, som kan hjælpe den enkelte kæde med at finde ud af, hvordan den bedst får forløst sit økologiske markedspotentiale,« siger Birgitte Jørgensen.

Adgang til knowhow og data

Khalil Thaleb, viceindkøbsdirektør i Lidl, ser en god synergi mellem Økologisk Landsforenings løbende arbejde med at omlægge Danmark til økologi og Lidls ambition om at øge sin økologiske markedsandel.

»Det var en naturlig beslutning for os at indgå i et partnerskab, da økologi er et strategisk fokusområde, hvor vi fortsat gerne vil øge vores økologiske sortiment. Partnerskabet giver os mulighed for løbende at sparre med markedsafdelingen. Det giver os adgang til vigtig knowhow og gør det muligt for os at udnytte hinandens markedsindsigt,« siger Khalil Taleb.

På et overordnet strategisk plan har Lidl-koncernen gennem de seneste år arbejdet på at gøre bæredygtighed til det tredje ben under den globale dagligvareaktør. Derfor arbejder kæden på at udvikle et sortiment med lave priser, uden at det er nødvendigt at gå på kompromis med ansvarligheden og kvaliteten.

Samarbejde på flere niveauer

Men ifølge Khalil Taleb handler partnerskabet ikke kun om hjælp til at finde frem til de producenter, som kan levere de rigtige varer.

»Vores samarbejde foregår på flere niveauer. Det handler bl.a. om, hvordan vi kan være med til at sætte dagsordenen gennem vores kommunikation om økologi,« siger Khalil Taleb.

Økologisk Landsforening har en lang tradition for at arbejde sammen med detailhandlen, men med de nye partnerskaber, får foreningen bedre mulighed for individuel rådgivning af den enkelte kæde, og Carsten Ahrenfeldt oplyser, at markedsafdelingen har mange attraktive varer på hylderne, som kan hjælpe kæderne videre på deres økologiske rejse.

»Vi har adgang til andre personer i detailkæderne end den enkelte virksomhed, og vi snakker både med ledelsen, marketingafdelingen og de kategoriansvarlige,« siger Carsten Ahrenfeldt, som oplever, at der er stor forskel på, hvor langt kæderne er nået på den økologiske trappe.

Nyttige indsigter

Af samme grund er det også forskelligt, hvad de ønsker at få hjælp til via partnerskaberne.

»Det er helt som at gå på indkøb i et supermarked, hvor den samlede pris afhænger af hvilke og hvor mange varer, kæderne stopper i indkøbskurven,« siger markedschefen, som af samme grund ikke kan sætte specifikke tal på, hvad det koster at indgå en partnerskabsaftale.

Han lægger derimod ikke skjul på, at partnerskaber giver noget begge veje, idet foreningens konsulenter får nyttige indsigter, som gør det nemmere at rådgive medlemsvirksomhederne om potentielle salgskanaler, nye trends og produktudvikling m.m.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-grise trak 9.000 på Sofari

Mange danskere brugte søndagen på grisebesøg, da danske øko-landmænd inviterede på Sofari.

23-05-2022 3 minutter

Stor fremgang for Friland i første halvår

Efterspørgslen på økologisk kød fra Friland er fortsat stærk. I regnskabsårets første seks måneder har Danish Crowns datterselskab løftet omsætningen med 11 pct.

19-05-2022 3 minutter Kødproduktion

Økologer dominerer finalefeltet ved prisuddeling

Det tog otte timer for dommerjuryen at udvælge de produkter, som skal deltage i finalen ved Produktprisen 2022, og kokkene kunne bedst lide de økologiske varer.

18-05-2022 3 minutter Produktudvikling