Annonce

Annonce

Eksporten af økologisk grisekød er en vigtig joker bag Frilands fremgang, men selskabet forventer at få behov for at øge antallet af dyr til alle koncepter i de kommende år. Arkivfoto: ØL

Store vækstambitioner hos Friland efter rekordår

Selskabet forventer at kunne øge omsætningen til et sted mellem 1,2 mia. og 1,4 mia. kr. i løbet af fem år.

Efter et år, hvor omsætningen voksede med 16 pct. og kun var et mulehår fra at runde en mia. kr., sigter Danish Crown-datterselskabet Friland efter yderligere vækst i de kommende år.

Ifølge årsrapporten, som blev offentliggjort efter årsmødet tirsdag, forventer selskabet en vækst på 25-40 pct. i løbet af de kommende fem år. Det svarer til en omsætning på 1,2 mia. - 1,4 mia. kr.

For at nå det mål planlægger Friland at tage flere dyr ind i alle koncepter.

"Væksten i antallet af dyr skal naturligvis balanceres med afsætningsmulighederne. For det er herigennem, at Friland kan sikre en stærk afregning til landmændene," forklarer Claus Hein, adm. direktør for Friland i årsrapporten.

Heraf fremgår det, at de væsentligste årsager til Frilands fremgang hænger sammen med, at eksporten er kommet tilbage på niveau, og at selskabet oplever at især det økologiske kød er i høj kurs på både hjemmemarkedet og eksportmarkederne.

De fleste grise ender i udlandet

Salget i Danmark står for 45 pct. af Frilands samlede omsætning, mens det igen er eksporten af økologisk grisekød, som er den største indtægtskilde, idet tre ud af fire kr. bliver hentet på eksportmarkederne.

Kigger man på salget af økologisk oksekød, er billedet det modsatte. Trods fremgang i eksporten af oksekød henter Friland to ud af tre kr. på hjemmemarkedet, som dermed stadig er en vigtig bastion for Friland, som i de kommende år vil arbejde for at øge forbrugernes kendskab til selskabet.

Som Europas største leverandør af økologisk grisekød har Friland længe været en kendt spiller i udlandet, men ifølge Claus Hein er det af afgørende betydning, hvordan markederne bliver serviceret, hvis væksten skal fortsætte.

Udforsker nye muligheder

"Dansk økologi og den kvalitet og de produkter, vores leverandører kan levere, er værdsat på en lang række markeder af eksport," siger direktøren og forklarer, at selskabet løbende udforsker de forretningsmæssige muligheder, der måtte åbne sig i markedet.

Han fremhæver de såkaldte NOP-grise til det amerikanske marked som et godt eksempel på, at Friland er klar til at omstille sig til flere markeder.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel