Annonce

Annonce

En so med en flok grislinger ses på friland.

Med en vækst på 11 pct. i første halvår følger Friland strategien om at øge salget med mellem 25 og 40 pct. frem mod 2026. Arkivfoto: Majbrit Terkelsen

Stor fremgang for Friland i første halvår

Efterspørgslen på økologisk kød fra Friland er fortsat stærk. I regnskabsårets første seks måneder har Danish Crowns datterselskab løftet omsætningen med 11 pct.

Selv om plantebaseret kost står højt på den politiske klimaagenda, vælger flere og flere forbrugere i Danmark og i resten af verden at købe økologisk kød, når de står ved køledisken.

Det slår igennem i Frilands regnskab for første halvdel af regnskabsåret 2021/22, hvor det ifølge Friland først og fremmest er salget af økologiske produkter, som er årsagen til væksten på 11 pct.

”Vi mærker fortsat en solid efterspørgsel på vores produkter inden for økologi og god dyrevelfærd. Det er både i hjemmemarkedet og til eksport, hvor vi står stærkt på en række kernemarkeder, siger Claus Hein i en orientering om halvårsregnskabet, som indikerer, at 2022 formentlig bliver året, hvor selskabet runder en milliard i omsætning.

For de første seks måneder af regnskabet 2021/2022 når Friland en omsætning på 549 mio. kr. Det er på trods af, at markederne for Frilands koncepter har været udfordret af nedlukninger. Det er dog i vid udstrækning lykkedes at kompensere for det manglende salg ved at eksportere mere økologisk okse- og grisekød.

Friland følger planen

”Vi kigger altid efter nye markeder og samarbejdspartnere i forhold til at udvikle Frilands koncepter gående fremad, for det er vejen til at fastholde en høj, stabil afregning til vores leverandører,” siger Claus Hein

Trods udfordringer og stigende omkostninger har Frilands direktør derfor en stærk tro på, at Friland kan opretholde og over tid øge salget af økologisk kød.

”Vi ved, at der er kamp om forbrugerne ude i butikkerne. Derfor gør vi, hvad vi kan for at sikre, at Frilands produkter er et attraktivt valg. Samtidig ved vi, at forbrugerne ønsker fødevarer, som kommer fra Danmark og har fokus på god dyrevelfærd, ligesom flere danskere gerne vil have økologiske produkter,” siger Claus Hein, og tilføjer, at Friland følger sin strategiplan om at øge antallet af dyr til slagtning over årene frem mod 2026.

Jais Valeur, der er topchef i Danish Crown-koncernen, som på flere fronter har været presset på indtjeningen det seneste halvår, ser da også med tilfredshed på salget hos det økologiske datterselskab, og han forventer, at Claus Hein i de kommende år kan øge salget yderligere.

”Det er stærkt, at Friland fortsætter fremgangen i salget. Det er helt centralt, at vi kan øge værdien af vores produkter, og her er Friland en hjørnesten med økologi og god dyrevelfærd, som vi ved, at mange forbrugere efterspørger. Vi kommer som koncern til at se på, hvordan vi ved fælles hjælpe kan løfte både Frilands og Danish Crowns forretning endnu mere, og det arbejde er Claus Hein sat i spidsen for,” siger Jais Valeur.

Friland har med sin strategi ’Pioneering better food together’ en ambition om at øge salget med mellem 25 og 40 pct. frem mod 2026, ligesom det er en strategisk målsætning at øge afregningen til leverandørerne over tid. Det skal blandt andet ske gennem strategiske partnerskaber.

Flere artikler fra samme sektion

Hos Lidl er det ikke længere nok, at varerne er økologiske

Som den første dagligvarekæde i Danmark sørger Lidl nu for, at alle kædens butiksuniformer bliver syet af økologisk fairtrade-bomuld.

05-07-2022 3 minutter Detailhandel

Landbrugsfond er klar med en stor pose penge til omlægning af køkkener

Professionelle køkkener har igen i år mulighed for at søge økonomisk støtte til kompetenceudvikling af køkkenpersonale i forbindelse med omstilling til økologisk drift.

Food Solutions satser på økologi og egne mærker

Østjyske Food Solutions A/S satser på at løfte omsætningen ved bl.a. at udvikle flere plantebaserede produkter på basis af danske råvarer.

04-07-2022 6 minutter Virksomheder