Annonce

Annonce

Pernille Bundgård (t.v.), markedschef for eksport i Økologisk Landsforening og Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark flankerede Danila Brunner, adm. direktør for BioFach, da hun i dag klippede snoren til den danske fællesstand på BioFach.

Pernille Bundgård (t.v.), markedschef for eksport i Økologisk Landsforening og Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark flankerede Danila Brunner, adm. direktør for BioFach, da hun i dag klippede snoren til den danske fællesstand på BioFach. Foto: Louise Kaad-Hansen

Endelig går det løs på BioFach

Efter 29 måneders ufrivillig coronapause strømmer gæsterne nu igen ind på verdens største messe for økologiske fødevarer, som tirsdag åbnede i Nürnberg.

Tirsdag morgen sørgede Danila Brunner, adm. direktør for BioFach, med et enkelt klip for at indkøbere fra hele kloden fik adgang til den danske fællesstand på verdens største messe for økologiske fødevarer.

Men inden de første gæster nåede ind til de 26 danske udstillere på den danske stand, benyttede Danila Brunner lejligheden til at rose Danmark for sit vedholdende arbejde med at udvikle økologien og det økologiske marked, som har sikret Danmark en solid  førerposition, når det gælder forbruget af økologi.

Hun gav udtryk for, at der næste år forhåbentlig er så meget styr på corona, at det igen bliver muligt at gennemføre messen på sit sædvanlige tidspunkt i uge syv, hvor der formentlig bliver lidt tættere mellem standene end i år, hvor der ”kun” er tilmeldt 2.100 økologiske udstillere på messen.

Dobbelt-messe i Nürnberg

  • Både BioFach, som er en messe for økologiske føde- og drikkevarer, og den noget mindre søstermesse, Vivanes, som udstiller økologisk og naturlig kosmetik og hudplejeprodukter, holder åbent fra 26.-29. juli.

  • BioFach har 2.100 udstillere, mens der er 100 på Vivanes.

  • Udstillerne kommer fra 94 lande

  • Sideløbende med de to messer, bliver der gennemført et større kongresprogram med 123 forskellige sessioner, som skal inspirere tilhørerne til at arbejde videre med økologi, klima og bæredygtighed. I år er der særligt fokus på, hvordan økologien bidrager til beskytte klimaet.

Det er 1.700 færre end ved den seneste fysiske messe i 2020, men som hun sagde til de danske producenter, rummer det også visse fordele.

”Det vil forhåbentlig giver jer mulighed for at få nogle dybere samtaler med de indkøbere, som besøger messen i de kommende dage,” sagde hun med et glimt i øjet, som også var tændt, da hun betegnede de danske udstillere som et lidt besværligt bekendtskab for den tyske messe.

Dermed sigtede hun til, at arrangørerne fra Bio Aus Dänemark og Økologisk Landsforening altid har været meget ambitiøse på virksomhedernes vegne og altid stiller mange krav til opbygningen af standen.

Dem har BioFach altid forsøgt at opfylde efter bedste evne.

”Her på messen er vi utroligt glade for vores mangeårige og tætte samarbejde med Økologisk Landsforening og Bio Aus Dänemark, og jeg synes, at det er flot, at I har været i stand til at stille med 26 virksomheder i år.”

Inden Danila Brunner klippede snoren til den fysiske stand, sendte hun også et par roser til de danske udstilleres tilstedeværelse på nettet via Denmark eSPECIAL, hvor alle har mulighed for at møde de danske producenter og se, hvad de producere.

”I er et foregangsland for hele verden,” sagde hun og ønskede udstillerne en god messe med et løfte om, at hun også næste år er klar til at klippe snoren til den danske stand, hvis den danske fødevareminister igen bliver ferieramt.  

Flere artikler fra samme sektion

Økologien skal boble i alle efterskolernes gryder

60 ud af 245 efterskoler har Det Økologiske Spisemærke, så her er der et stort potentiale i at udbrede mere økologi. Det vurderer markedsafdelingen i Økologisk Landsforening, som står bag nyt magasin, der skal inspirere efterskolernes køkkener til at skrue økologi-procenten i vejret.

12-08-2022 5 minutter Det Økologiske Spisemærke

Coop 365 discount åbner sit bud på fremtidens bæredygtige butik

Biodiversitet og bæredygtighed er tænkt ind på mange niveauer i Coops nye discountbutik, som åbner fredag.

09-08-2022 2 minutter

Meny-kæden sætter ekstra fokus på økologi

Med en 20-siders tilbudsavis med økologiske varer ønsker Meny-kæden at vise, at man ikke behøver at besøge en discountbutik for at finde Ø-mærkede varer til priser, hvor alle kan være med.

09-08-2022 2 minutter Detailhandel