Annonce

Annonce

Kædedirektør Richo Boss foran Meny-butik

Kædedirektør Richo Boss oplyser at samtlige 112 Meny-butikker inden udgangen af september vil være klar med en generisk klimamærkning på udvalgte fødevarekategorier. Foto: Meny

Meny-kæden er på vej med generiske klimaanprisninger i alle butikker

Dagrofa-kæden Meny vil gøre det nemmere for kunderne at identificere udvalgte fødevarekategorier, som belaster klimaet mindst.

Som den første supermarkedskæde er Meny-butikkerne i færd med at indføre de generiske klimaanprisninger, som Rådet for Sund Mad har udarbejdet med deltagelse af Fødevarestyrelsen.

Klimaanprisningerne skal få flere kunder til at træffe klimabevidste valg, når de fylder indkøbskurven ved at gøre det nemmere at spotte udvalgte fødevarekategorier, som har et lavere klimaaftryk.

Ifølge kædedirektør Richo Boss fra Meny er den store faglighed, der ligger bag udarbejdelsen af klimaanprisningerne, vigtig for validiteten og troværdigheden af klimamærkningen.

”Som Danmarks madmarked er det en del af vores ansvar at gøre det nemmere for kunderne at vælge mere klimabevidst, og vi gør, hvad vi kan for at leve op til det,” siger han i en pressemeddelelse.

Heraf fremgår det, at klimaanprisningerne bliver synlige i form af både skiltning og mærkninger, og direktøren oplyser, at initiativet rulles ud i alle kædens 112 supermarkeder inden udgangen af september.

Meny har desuden klima med som en del af kædens elevuddannelse, så der løbende uddannes klimaambassadører, der kan rådgive og inspirere kunderne til mere klimabevidste valg.

Kan gøre markant forskel

Ifølge Danmarks største grønne medlemsorganisation, Danmarks Naturfredningsforening, kan den generiske klimamærkning være et vigtigt skridt i retning mod at nedsætte danskernes klimaaftryk.

”Det er enormt positivt, at Meny som dagligvarebutik tager de generiske klimaanprisninger i brug, og det er et stort skridt mod at nedsætte danskernes klimaaftryk på fødevarer. Klimaanprisningerne er lavet med henblik på at gøre det så overskueligt og nemt for forbrugerne som muligt at vælge mere klimabevidst, så vi tror, det kan gøre en markant forskel,” siger markedschef i Danmarks Naturfredningsforening, Lone Norup om initiativet.

Ifølge Madkulturen, som er en videns- og forandringsorganisation under Fødevarestyrelsen, synes 73 pct. af danskerne, at det er vigtigt at være klimabevidst i sine madvaner. Men samtidig kan det være svært at gennemskue, hvordan man handler klimabevidst, når man eksponeres for mange forskellige informationer. Det konkluderede Klimarådet i en rapport sidste år, hvor de peger på, at 50-60 pct. efterlyser mere viden, information og vejledning.

Menys klimamærkning

  • De generiske klimaanprisninger er formuleret på Rådet for Sund Mads hjemmeside.

  • Klimaanprisningerne er udarbejdet af Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, De Samvirkende Købmænd, DI Fødevarer, Fødevarestyrelsen, Landbrug & Fødevarer, Aarhus Universitet, Rådet for sund mad, Dagrofa, Horesta, Rema 1000 og MLDK Mærkevareleverandørerne.

  • Der vil være generiske klimaanprisninger i fødevarekategorierne planteolier, grøntsager, frugt, kartofler, bælgfrugter, fisk, kylling og fuldkornsprodukter.

Kilde: Dagrofa

Flere artikler fra samme sektion

Coop 365 discount åbner sit bud på fremtidens bæredygtige butik

Biodiversitet og bæredygtighed er tænkt ind på mange niveauer i Coops nye discountbutik, som åbner fredag.

09-08-2022 2 minutter

Meny-kæden sætter ekstra fokus på økologi

Med en 20-siders tilbudsavis med økologiske varer ønsker Meny-kæden at vise, at man ikke behøver at besøge en discountbutik for at finde Ø-mærkede varer til priser, hvor alle kan være med.

09-08-2022 2 minutter Detailhandel

»Historisk« fald i salget af oksekød

Salget af kød - særligt oksekød - er faldet drastisk herhjemme. Også i udlandet er der sket et fald, efter at priserne er steget.

04-08-2022 2 minutter Forbrug,   Detailhandel