Annonce

Annonce

Produkter fra serien Irmas Hverdag

Trods de seneste prisstigninger på fødevarer holder Irmas kunder fast i de økologiske varer, men de køber flere af de billige varianter fra private label-serien Irmas Hverdag. PR-foto: Irma

Irma slår rekord i økologi-salg

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder.

De seneste måneders høje inflation har ikke været nok til at bremse væksten i salget af økologiske fødevarer hos Irma-kæden. Ikke færre end 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk, og det er ny rekord hos Irma-kæden.

Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag, som i øjeblikket består af cirka 270 forskellige basisvarer, hvoraf 75 pct. er økologiske, oplyser kæden.

”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer,” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup i en pressemeddelelse.

Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk, og trods historisk høj inflation, har Coop-kæden ingen aktuelle ambitioner om at nedjustere den ambition.

”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verden, hvor økologi udgør over halvdelen af salget,” siger direktør Jan Larsen, Irma.

For et år siden udgjorde økologien 33 procent af alle de fødevarer, Irma sælger, økologiske. Til sammenligning er landsgennemsnittet under det halve, knap 15 procent.

For at fortsætte væksten skal der komme mange nye kvalitetsprodukter på markedet, som ikke alene er økologiske, men som også smager godt. Irma forventer, at det både vil være de store, etablerede producenter af økologi, der vil sætte mere gang i udvikling af nye produkter, og helt små iværksættere, der kommer med nogle af de anderledes varer, der er forudsætningen for den ambitiøse vækstplan. 

Nogle af de varer, som skal være med til at løfte Irmas økologiandel yderligere kan meget vel findes blandt finalisterne i Produktprisen 2022, som bliver afgjort ved Sol over Gudhjem senere på måneden.                                                                                              

Flere artikler fra samme sektion

Miljøstyrelsen finder pesticidrester fra konventionel kartoffeldyrkning i grundvandet

Miljøstyrelsen har i prøver fra sidste år fundet stoffet DMSA i grundvandet. DTU kan ikke udelukke, at midlet skader arveanlægget og har nævnt, at der ikke findes data til en egentlig risikovurdering for sundhed.

20-03-2024 2 minutter Pesticider

Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker greenwashing-dom mod Danish Crown til Højesteret

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mener, at afgørelsen i Vestre Landsret om Danish Crowns markedsføring af "klimakontrollerede" grise efterlader for mange spørgsmål om, hvor grænsen går, når virksomheder markedsfører sig som grønne.

20-03-2024 4 minutter Forbrug,   Klima,   Grise

De professionelle køkkener tankede grøn inspiration på Foodexpo

Jagten på grønne proteiner var et vigtigt tema i ’Naturens Spisekammer’ på Foodexpo.

19-03-2024 7 minutter Messer,   Plantebaserede fødevarer