Annonce

Annonce

En kvinde handler i frugt- og grøntafdelingen

Siden 2016 har frugt og grønt været den store vækstmotor for økologien, og i 2021 udgjorde kategorien igen den største varegruppen med et samlet salg på 6,0 mia. kr. og en vækst på 2,2 pct. Foto: Økologisk Landsforening

Det økologiske detailsalg holdt skansen i 2021

Efter corona-året i 2020, hvor det økologiske detailsalg af økologiske fødevarer voksede med 1,9 mia. kr., stabiliserede detailsalget sig i 2021 på 16,0 mia. kr. Det fremgår af en opgørelse for 2021, som Danmarks Statistik har offentliggjort fredag.

I 2021 købte danskerne økologiske fødevarer på samme niveau som 2020. Det betyder, at der i 2021 blev omsat for 16,0 mia. kr. i detailhandlen inklusiv online.

Efter rekordåret 2020, hvor det økologiske detailsalg under de første coronanedlukninger oplevede en historisk vækst på 1,9 mia. kr., stagnerede salget i 2021. Samlet købte danskerne økologiske fødevarer for 16 mia. kr.

”Det er helt forventeligt og ret pænt, at væksten stabiliserede sig oven på så stort et hop. Økologien er robust og forbrugerne vælger stadig rene fødevarer, dyrevelfærd, rent grundvand og biodiversitet til,” siger Birgitte Jørgensen, der er markedschef for detail i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.

Mens kød- og mejersalget gik tilbage, var der stadig vækst i frugt- og grøntsalget, som udgør den største økologiske varegruppe med en omsætning på 6 mia. kr. Det svarer til 37 pct. af det samlede økologiske salg i 2021. Væksten fra 2020 til 2021 er på 2,2 pct. Med et salg på 591 mio. kr. står bananer for næsten 10 pct. af frugt og grønt-salget.

”Vi glæder os over, at frugt og grønt stadig er i vækst. Det er helt i tråd med Økologisk Landsforenings mål om mere økologisk grønt på tallerkenen og den grønne omstilling, som vi kæmper for,” siger Birgitte Jørgensen.

Salg fordelt på kategorier

  • Frugt og grønt: 6 mia. kr.
  • Mælk, ost og æg: 3,9 mia. kr.
  • Ris, brød, mel og gryn: 1,5 mia. kr.
  • Kød: 12, mia. kr.
  • Drikkevarer: 1,1 mia. kr.
  • Øvrige: 2,3 mia. kr.

Kilde: Danmarks Statistik

Forbrugerne holder fast i økologien

Opbremsningen i det samlede økologiske salg sker på baggrund af en kraftig vækst i de foregående år. I forhold til 2015 er salget således mere end fordoblet fra 7,6 mia. kr., og i forhold til 2010 er salget mere end tredoblet fra 5,1 mia. kr., viser salgstallene fra Danmarks Statistik, som estimerer økologiens andel af det samlede detailsalg til 13 pct., hvilket er samme niveau som i 2020.

Økologisk Landsforening forudser, at også 2022 bliver et usædvanligt år. De stigende fødevarepriser som følge af den nuværende inflation presser salget af både konventionelle og økologiske fødevarer.

”De foreløbige meldinger fra detailhandlen tyder på, at det økologiske salg også er påvirket. Men vi ser, at forbrugerne fortsat ønsker at holde fast i økologien og økologiens værdier. Når forbrugerne først har valgt at købe rene fødevarer til deres familie, så holder de fast. Nogle skifter til et billigere mærke, handler mere i discount eller skærer ned på luksus,” siger Birgitte Jørgensen og understreger, at økologiske kerneforbrugere typisk træffer deres fødevarevalg ud fra andre kriterier end pris.

Punktum for 17 års konstant vækst

Med fremgang på henholdsvis 33,3 pct. og 28,5 pct. oplevede det økologiske detailsalg den hidtil største procentvise vækst i 2007 og 2008, inden finanskrisen lagde en dæmper på fremgangen. Men fra 2015 til 2018 voksede det økologiske salg igen med tocifrede vækstrater, og efter to år i coronas vold var tallene for 2021 imødeset med stor spænding hos de ansatte i markedsafdelingen i Økologisk Landsforening, som fredag morgen kl. 08.00 sad klar ved computerskærmene, da Danmark Statistik udsendte 2021-statistikken. 

Efter 17 år med konstant fremgang viser tallene, at der i 2021 reelt var tale om et mikroskopisk fald i det økologiske detailsalg på 0,02 pct. Det svarer til et minus på 2,6 mio. kr.

Men efter den helt ekstraordinære vækst i 2020, vurderer markedschef Carsten Ahrenfeldt fra Økologisk Landsforening, at tallene er udtryk for, at økologien fortsat har et solidt greb om forbrugerne, som udnytter, at det i dag er muligt at finde økologiske varer i flere kvaliteter og til forskellige priser.

Han erkender samtidig, at salgstallene reelt allerede er blevet overhalet af de seneste måneders historisk høje inflation på fødevarer i kølvandet på krigen i Ukraine, men selv om det i øjeblikket er vanskeligt at spå om markedsudviklingen, ser han stadig optimistisk på mulighedens for at udvikle det hjemlige økologimarked.

"Jeg forventer, at det økologiske salg vil vende tilbage til vækstsporet, når det nuværende noget turbulente marked falder tilbage i mere vante folder," siger markedschefen til Økologisk Nu.

Flere artikler fra samme sektion

Hos Lidl er det ikke længere nok, at varerne er økologiske

Som den første dagligvarekæde i Danmark sørger Lidl nu for, at alle kædens butiksuniformer bliver syet af økologisk fairtrade-bomuld.

05-07-2022 3 minutter Detailhandel

Landbrugsfond er klar med en stor pose penge til omlægning af køkkener

Professionelle køkkener har igen i år mulighed for at søge økonomisk støtte til kompetenceudvikling af køkkenpersonale i forbindelse med omstilling til økologisk drift.

Food Solutions satser på økologi og egne mærker

Østjyske Food Solutions A/S satser på at løfte omsætningen ved bl.a. at udvikle flere plantebaserede produkter på basis af danske råvarer.

04-07-2022 6 minutter Virksomheder